Bild
Nästa artikel

MG – the American way

reklamdags

Europabilar i USA är alltid skoj, här tittar vi närmare på MG!

Jänkarna tog till sig den urtypiska brittiska sportbilen efter andra världskriget. Triumph, MG, Morgan, Austin Healey med flera säkrade sin överlevnad på den gigantiska USA-marknaden.

MG:s modeller blev mycket populära, den allra första på amerikansk mark lär varit en M-type som Edsel Ford tog över redan på 30-talet. Efter kriget började man i liten skala exportera TC över Atlanten, följt av TD som blev en storsäljare, USA:s mest sålda sportbil i sin tid, två tredjedelar av alla tillverkade gick dit.  Av den senare MGA var tilldelningen för USA hela 90 procent av produktionen.

MGA följdes av MGB och lillebror Midget som också blev en vanlig syn på amerikanska vägar, men framgångssagan nådde till slut sin vägs ände, dels på grund av taskiga hemförhållanden inom Leyland, dels på grund av nya stränga krav på säkerhet och avgasrening. Leyland och andra brittiska tillverkare hade inte råd att utveckla nya modeller för att möta kraven på den livsviktiga markanden, istället tog man till plastkirurgi, svarta gummiläppar med kraftiga underbett kom att vanpryda modellerna som hade sina rötter i tidigt sextiotal, man gjorde fula ankungar av svanar. 

Dessutom förutspådde säkerhetslobbyn cabrioletens snara död med ren skrämselpropaganda, jänkarna själva slutade nästan helt att tillverka öppna bilar under en period, och detta innebar ännu en fet spik i kistan för de små engelska sportbilarna.  

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.