Bild
Nästa artikel

Renault i västerled

Reklam

Variationen av importbilar i Amerika var förvånansvärt bred, här tittar vi på lite reklam för Renault i USA genom tiderna.

Renault har haft representation sedan långt tillbaka i USA, redan 1903 hade man öppnat de första agenturena där. Under 1920-talet sjönk dock försäljningen av dessa till närmare noll. Renault var mycket dyra bilar, dom hamnade i samma prisklass som Cadillac, Pierce Arrow, Lincoln men modellutbudet inskränkte sig till i princip en modell och hade inte följt med i den snabba utveckling som nu tog fart bland de inhemska konkurrenterna.

Efter kriget så stod världen inför en helt ny marknad, en global sådan och för att överleva var man tvungen att sikta på storskalig export. Renault tog nu upp handsken och siktade nu återigen på att etablera sig i USA i slutet av 1940-talet. Detta föll väl ut och 1958 hade man över 400 återförsäljare i USA.

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2018-06-11 14:38

Vill man komplettera bilden av relationerna mellan Renault och bilindustrin i USA kan man notera att under lång tid sålde Renault ett USA-märke i Frankrike, nämligen Rambler. De fick till och med heta Renault Rambler för att övervinna fransmännens rättmätiga skepsis emot "Trump-bilar" (men under dåtidens president...) Bilar i Frankrike beskattades ju efter hästkraftsantal vilket ledde till att importen blev naturligt låg av bilar från Amerikas förenade stater. Få hade råd att köra dem eftersom de både var dyra i inköp och i drift, vilket gäller fortfarande!
Än idag hittar man på Le Boncoin (motsvarar Blocket) dessa förfranskade bilar till salu som "Renault Rambler", dessbättre inte särskilt vanliga. Förfranskningen stannade i huvudsak vid att ett Renault-emblem fästes på skärmar och bakluckor, samma sorts emblem som satt på Renault Dauphine och Frégate!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.