Bild
Nästa artikel

Biltestare 1937

Från Förr

Vad har dessa allvarsamma män för sig egentligen?

Jo, dom är utkommenderade att visa upp hur stark DKW:s nya stålkaross var, långt före CAD/CAM och datoriserade uträkningar.

1935 ersatte man trästommen i kupén med en självbärande enhet i pressad plåt, utsidan däremot var fortfarande klädd med pegamoid på plywood. Den nya stålkaross DKW:n hette F5, detta är dock en F7 som skiljer sig lite grann i detaljer och kom ut 1937.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2011-11-10 12:45

Är detta riktigt ? Jag har sett flera DKW av årsmodell -38 och -39 där karossen var av trä. Min far köpte på 50-talet en DKW av 38 el. 39 års mod. som reservdelsbil och på den var v. a-stolpe helt bortruttnad så man såg ut mellan vindruta och dörr. Men gick gjorde den.

#2
Magnus Janard
2011-11-10 13:16

Ställer mig också frågande om det stämmer, farsan har en f8 stålcab -38 den är det trästomme på. de jag har sett (-38 och 39) är det trästomme på. eller gick det tillbaka till trästomme?

#3
Mårten Carlsson
2011-11-10 21:16

korrekt.
En skillnad i tyska och engelska begrepp fick mig att missuppfatta skillnaden på vad som menades med ram repektive karosstomme. Spånkorgen fortsatte med träverk ett bra tag till, däremot förstärktes ramens mittsektion med stål på F5-modellen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.