Bild
Nästa artikel

Bläddra i kundtidningarna!

Reportage

I Klassiker 5/2012 tar vi upp fenomenet kundtidningar. Helsvenska och jordnära och med massor av ledtrådar till bilhistorien är de i dag en guldgruva! Bläddra i ANA-nytt, Ratten, Biljournalen, VW Forum och andra tidningar!

Vad bättre än att stärka banden med kunderna än genom en kundtidning, en gratisförmån för alla som köpt en bil av rätt märke!?

I dag är de gamla kundtidningarna en underbar väg in i bilhistorien, ofta med ett unikt svenskt perspektiv som saknas i de världsanpassade försäljningsbroschyrerna.

Här är några favoriter att provbläddra i!

Volkswagen Forum: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/vwforum
Volvo Ratten: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/ratten
Saab m fl ANA-nytt: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/ananytt
Volkswagen Transportrevyn: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/transportrevyn
Renault Vi i Bil: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/vi_i_bil
Opel, Vauxhall m fl  GM Revyn: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/gmrevyn
Mercedes, Saab m fl Biljournalen http://issuu.com/okforlaget.se/docs/biljournalen
Ford Fordvärlden: http://issuu.com/okforlaget.se/docs/fordvarlden_nr_1_1969

Mycket nöje - vilken är din favorit?

Kommentarer

#1
PelleMange
2012-05-30 07:29

Suverän artikel! Det är magi i dessa märkestidningar! De som gjorde dessa tidningar gillade bilar och kunde mer om bilar än dagens "brand-magazine"
Renault är väl favoriten helt beroende på det spännande innehållet med Renault 5. (Pappa hade en Renault 5 HSC 700, som jag och min bästa kompis när vi var små alltid satt i baksätet och gav extra gas med högerfoten...) För det gick för sakta där fram...

#2
Leif Hurtig
2012-06-04 01:19

Renault 5 hade kombireglage för torkare och spolare till höger om ratten. Det satt i den breda rattstångskåpan som var sammanbyggd med instrumentgruppen till en enhet. I utrymmet mellan ratten och instrumenten fanns även ett avlastningsfack, lagom stort för ett cigarettpaket eller ett par solglasögon.
Kombireglaget för spol/torkare och golvspaken var standardutrustning i Sverige, men i Frankrike var paraplyspaken från Renault 4 mitt i panelen standard och på kombireglagets plats satt en vanlig tangentbrytare för vindrutetorkarna. Spolaren, en gummituta, låg på golvet till vänster om kopplingspedalen. Inte förrän LS-modellen kom 1974, fick fransmännen pilla med elspolare i torkarspaken och golvspak utan extra kostnad.
Men 1976 fick svenska R5 TL paraplyspaken. Golvspaken var förbehållen nya 5TS, Stålmusen med 64 hästars 1300 kubikare.
Anledningen till att golvspaken försvann i 5TL 1976 var att det inte var en 5 TL. För att klara den galopperande svenska inflationen, som gjorde importbilarna dyrare för varje år och för att slippa ännu en specialavgasrenad motor för svenska marknaden, ersattes 5TL av 5L, som hade R4:s lilla trelagrade 782 cc motor för att komma under avgasreningsgränsen vid 800 cc.
Så för Sverige utrustades 5 L med TL-märkningar och försäljarna skröt om att 5TL såldes till nästan samma pris som 75 års modell, men talade tyst om att 1976 års "5 TL" förlorat både skivbromsarna fram, elkylfläkten, golvspaken och elva DIN-hästar!
Men allt krut ägnades i stället åt nya starka 5 TS, Stålmusen, som med den "stora" motorn från Renault 12 TS var lika accsnabb som Renault16 TS och snabbare än både oplar och fordar och Renault körde Renaultcupen på bana säsongerna 77 och 78 med 5TS.
Konstigt nog var det aldrig någon som utrustade en 5 TS med paraplykryckan, trots att den gjorde bilen mer snabbväxlad än med den mer "sportiga" golvspaken...

#3
ebon lundin
2012-06-11 12:05

Kul tidningar tycker en som var med.Renault 5 var en skräpbil, problem och problem tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.