Nästa artikel
Blixtleverans
Reportage

Blixtleverans

Publicerad 9 januari 2018 (uppdaterad 9 januari 2018)
Bekvämt och smidigt med fyrväxlad helsynkad låda. Opel Blitz var med sina användarvänliga egenskaper en favorit hos åkarna.
Se så strikt de sitter, de båda prydliga sprängmedelsleverantörerna på väg från Aktiebolaget Dynamit & Son med säte i krokarna av Krutviken. Men låt dig inte luras av finslipsarna. Här finns all anledning att vara nervös. Kolla in dynamitgubbarna på flaket, noll lastsäkring och så på det – en nytänd John Silver.

1959 var på många sätt ett spännande år och då inte bara för två handlare i svartkrutsbranschen. Samma år kom lastbilstillverkaren Opel med sin nya mer stelt tecknade Blitz. Med lastvikten höjd från 1,75 till 2 ton, aningen större motor på 80 hästkrafter och mycket modernare hytt såg det ljust ut. 

I nya Blitz hade sexan från Kapitän växt från 2,5 till 2,6 liter, och själva gjorde Opel stor sak av sin speciella fallförgasare för lastvagnsbruk. Jo då, den skulle borga för ekonomi även vid ”fullgaskörning i långa motlut”.
Nya bättre bromsar ihop med vidsyntheten att redan 1959 koppla generös användning av glas till säkerhet blev sannolikt räddningen för våra dynamitgubbar. För vem kunde ana den olycksalige cyklisten som sneddade ut från höger. Rätt ut på motortrafikleden!

Missa inte Klassiker nr 1/2018
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.