Bild
Nästa artikel

Colin och Maggie

kändisbil

Ett samtal man bra gärna skulle velat tjuvlyssna på.

Colin Chapman i diskussion med ingen mindre än premiärminister Margaret Thatcher över Colins nya formel-1 konstruktion type 91. Detta  var Colin Chapmans sista konstruktion och just denna bil kördes av Nigel Mansell säsongen 1982, Colin avled av en hjärtattack i december samma år.

Colin hade byggt sin första bil som tjugoåring 1948, den kallades för Lotus mark 1. som följdes av nuymmer två och tre och så vidare.  Med Lotus 6 började namnet bli känt och den såldes som byggsats i något hundratal exemplar, 1957 blev det stora genombrottet med legendariska Lotus Seven, som tills dags dato byggt i en myriad varianter och versioner av olika aktörer.

Hans karriär som som formel-1 förare blev varken särskilt lyckad eller långlivad, desto bättre lyckades han som både konstruktör och teamchef. Colin Chapmans visioner kom att förändra Formelracing i grunden, både i teknisk utveckling och organisationsmässigt.  Lotus tog hem hela sju konstruktionsmästerskapstitlar under sina guldår, och flera stora tillverkare stod i kö för att anlita Lotus expertis. Colin Chapman hade redan på sin mk 1 1948 använt sig av aluminium, plywood och byggt om bakaxeln för att få så låhg vikt på bilen som möjligt. Denna filosofi kom att bli Lotus styrka, lätta chassin, låg ofjädrad vikt och fokus även på aerodynamik. Man var tidigt ute med att experimentera med downforce och kolfiberkarosser.   

Colin Chapman avled hastigt i en hjärtinfarkt den 16:e december 1982, samma dag som Lotus skulle testköra den senaste i raden av innovativa konstruktioner, aktiv fjädring, som fem år senare kom i bruk på Lotus 99T. 

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.