Nästa artikel
Dubbeltoronado
kubiktum

Dubbeltoronado

Publicerad 6 februari 2015 (uppdaterad 9 februari 2015)
Två motorer är dubbelt så bra.
Bröderna Grant och Dick McCoon drev vidare det välkända Grant piston rings, som hade startats deras farbror Gerald Mitchell McDonald Grant 1922.

Grant McCoon hade tävlat en hel del på Bonneville salt flats och kom 1966 upp med en idé för att få den nya Oldsmobile Toronado att gå lite fortare. Man satte en extra motor bak, och det gjorde bilen även fyrhjulsdriven. Tanken var att bygga en liten serie för folk som ville ha en extra 425" motor istället för bagageutrymme och bra mycket mer krut i sin Toronado. Den skall ha gort 0-160km/h på drygt elva sekunder! Det totala effektuttaget var 770 hästar på båda motorerna, men man kunde även köra dom var för sig.  Dubbla gaspedaler och dubbla tändningsnycklar skulle tekniskt sett göra detta möjligt. Hur det fungerade i praktiken var nog en annan femma, för det gjordes inte någon mer fyrhjulsdriven dubbelmotoriserad Toronado.

Vilken gaspedal skall vi använda idag? fram eller bakhjulsdrift?
Det fanns en tanke att man skulle kunna reglera båda motorerna med detta system, låter lite överkurs....

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.