Nästa artikel
Elbil som strömmat in
Import

Elbil som strömmat in

Publicerad 9 oktober 2014 (uppdaterad 9 oktober 2014)
En nästan 100 år gammal bil som på sätt och vis är högaktuell idag

Spänning på vägen, få sladd och slå en volt,bilen mot strömmen... i princip alla elbilsskämt och klyschor är sådär 100 år gamla vid det här laget, från tidpunkten då elbilen började förlora loppet mot andra drivkällor och tynade bort.  I Sverige var elbilar aldrig särskilt vanliga då, och det är ytterst sällan något som den här importeras. Det är en Detroit Electric från 1919 som kom in i våras.

Denna äldre generation av elbilar väcker förundran idag, för i allmänhet verkar folk tro att eldriva personbilar är ny sensationell uppfinning som skall rädda världen, igen... Men så är inte riktigt fallet. Eldrivna fordon började dyka upp redan på 1890-talet och hade en kort storhetstid i början av 1900-talet. Dess prestanda och aktionsradie var inte långt efter många moderna elbilar, det är först de senaste åren de siffrorna börjat röra på sig.

 Det fanns fyra större elbilstillverkare i USA för drygt 100 år sedan, Baker, Detroit Electric, Ohio och Rauch&Lang. Troligen byggde dom på samma licens för de såg närmast identiska ut. Baker var först ut 1899 med detta concept, och Detroit Electric var sist av avsluta sviten.  De byggde på samma grund ända fram till 1938 dock i mycket få antal de sista decenniet. Principen var densamma som moderna elbilar, chassit består att ett stort batteripack, inredningen och komforten får dock ges bättre betyg på denna förlaga, ombonat som ett litet finrum med högt i tak. Passagerarna sitter med ryggen mot vindrutan och styrning sker med rorkult, en "tiller"

Den närmast droskliknande karossen hade blivit omodern rätt tidigt ändå fortsatte man med den länge. För de kundner som ville ha en mer "modern" look på sin elbil gick det att få försänkt tak... Mot slutet av 1920-talet när produktionen hos Detroit Electric mest var på blygsam beställninsbas moderniserade man den även med front och akter från nyare bilar, de sista fick en facelift med Dodgedelar...

Sikten är mycket god, rutorna är välvda, nånting som var extremt ovanligt på en kaross då.

Föraren i baksätet, med rorkulten, ombonat som en liten finsalong, eller glasveranda.

Bland de sista Detroit electricbilarna. Dom här fick för och akter transplanterat från olika modernare bilar, i det här fallet Chrysler, 1936.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.