Bild
Nästa artikel

En dag i måsvingefabriken

Mercedes Benz

Här bygger man femtiotalets supersportbil, 300SL var bland det snabbaste, dyraste och mest exklusiva man kunde köpa.

Den legendariska 300SL föregicks av ett antal tävlingsversioner, innan man föreslog att göra en civiliserad version av racerbilen, 300SL stod för den tre liter stora motorn och nomenklaturen "Sport Leicht". Produktionen startade i Mars 1955 och man byggde bara 1400 bilar fram till och med 1957.

Produktionen skedde på en särskild monteringslina i Untertürkheim, Stuttgart på rent hantverksmässig basis, varje bil skulle uppfylla de högsta av kvalitetskrav, och prestanda. Motorn var en treliters sexa som hade försetts med mekanisk direktinsprutning från Bosch, effekten var på 215hk och det räckte för att gen den runt 1000 kilo tunga bilen en toppfart på 260km/h, snabbast bland produktionsbilar på sin tid.

Just måsvingedörrarna var ingen designgimmick, det var en nödvändighet på grund av bilens komplicerade rörramschassi som gjorde att man kunde hålla vikten väldigt lågt och ändå få ett extremt styvt chassi. Men det kostade att ligga på topp, en 300SL kostade lika mycket som TVÅ Cadillac Eldorado i USA, dit merparten av produktionen såldes. Nybilspriset i Sverige var runt 60000 kronor, vilket var 20000 mer än vad en Ferrari kostade på samma tid i katalogen 1955.

Kommentarer

#1
Bengt Jinfäldt
2016-10-04 09:28

Fina bilder med bra kommentarer. Roligt med sanna bilvänner. Men så vitt jag minns var 300SL rätt prisvärd , precis som Jaguar E Type när den kom.
Jag letade fram Stora Bilboken från 1958 , den äldsta jag hade. Där fanns inte måsvingen med,
men väl 300SL Roadster , som då kostade 43500 SEK.
En motsvarande Ferrari cab kostade då 63000 SEK.
Bästa Hälsningar
Bengt Ji

#2
Martin Järnek
2016-10-08 12:09

Jag hittade en Stora bilboken från 1954. Där är Måsvingen med ,men det står att svenskt pris ej noteras för dessa bilar. Men för 300 S cabriolet, coupé och roadster noteras ett tyskt pris i 34.500 DM för det året. För 300-modellen, dvs "Adenaur-modellen" noteras svenskt pris för limousine och fyrdörrars cabriolet 27.500 resp 33.000 kr. Detta var året 1954.
Martin Järnek

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.