Bild
Nästa artikel

En dag utanför Harrods 1979

botad

Rancho var en särling i Simca-Talbots sortiment. Den första bil att kallas stadsjeep!

Matra utvecklade och byggde detta fritidsfordon som såldes först som Simca-Matra Ranco och senare som Talbot mellan åren 1977-1984.

Det var en uppsnofsad Simca 1100 pickup som gav sken att vara en bil för tuffa tag, men dock bara tvåhjulsdriven och det tuffaste den mest fick ta var trottoarkanter och fartgupp.

"Discojeepen" kallades den ofta här och kan väl sägas vara en föregångare till det missförstådda begreppet stadsjeep – ett begrepp som faktiskt myntades av Philipsons när de lanserade Rancho i Sverige. Visst ser den lite bortkommen ut här när den får en parkeringsbot utanför det fashionabla Harrods i London 1979.

Hela 57 792 exemplar av Ranchon kom att byggas, ganska få finns kvar då många dog rostdöden på ett tidigt stadium.

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2015-02-20 20:35

Alla vet det inte än, men ett av skälen till avslut för Rancho´n var att Matra fick uppdraget att tillverka den då helt nytänkande Renault Espace, en bil som idag har en mängd efterföljare. Men Espace´n var först liksom Rancho´n i sin genre. Tja nu vet alla det, eller hur!

#2
Gaute Halsaunet
2015-02-21 22:21

En type bil som i dag er veldig populær og alle produsenter har minst en modell som passer i denne (i mine øyne) idiotkategori, nemlig SUV. Rancho er mye kulere enn alle av dagens wannabe-offroadere.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.