Bild
Nästa artikel

En Simca i karantän 1961

Reportage

När Simca 1000 visades på Grand Palais fick den sitta kvar i buren.

Simca 1000 var dock ingen större hemlighet när den presenterades på Grand Palais och den stora bilsalongen i Paris den 10:e oktober 1961. 
Den nya Simcan hade börjat byggas redan i juli och var en helt nyutvecklad modern bil helt i linje med tiden.  Svansmotor på 944cc och bakhjulsdrift, låg också i tiden, ett tag till.  För design stod ingen mindre än Mario Boano, känd för läckra karosser till exotiska bilar som Ferrari, Alfa Romeo, Abarth och liknande. I slutet av femtiotalet var han dock hos Fiat där han ritade en... Simca.  

1960-talets entré innebar ett skifte i bilens form och funktion. Ut med det bulliga och in med det raka. Det praktiska gällde, och inom en kort period kom flera volymodeller att ha en funktionell "three-box design". Raka linjer, stora glasytor, lättstuvat, lättåtkomligt, högt i tak med bra innermått. NSU Prinz och  Hillman Imp var i samma anda samt Renault 8 som var ett nummer större, tillsammans med BMW 1800, som hade motorn fram.   

Fiat 124 kom strax efter och hade många beröringspunkter med Simcan, trots helt olika i sin uppbyggnad var dom på protoypstadiet väldigt lika.  Simca 1000 var från början utvecklad hos Fiat, då dom fortfarande ägde Simca. Nu blev det inte en Fiat utan en Simca som fyllde ut gapet mellan de båda kommande Fiat 850 och 124.    

Simca 1000 kom att bli en långlivad modell, från 1961 ända fram till 1978, och kom även att byggas i Spanien, Colombia och Marocko. 
 

  

Kommentarer

#1
Jan-Eric Conradsson
2018-02-22 19:00

Jag har två kul minnen av Simca 1000. En kompis mamma ägde en sådan i början/mitten av 60-talet. Jag och kompisen, som hade körkort, åkte ibland in till Stockholm och dansade på Putte Wickmans danssalong vid Hornstull. Det var ju dans där varje lördagskväll under vintern. En kväll när vi skulle åka hem så gick gaswiren av varför vi öppnade motorluckan (den har ju svansmotor) och jag får sitta på bakskärmen och handgasa från Hornstull till Tumba. När vi kom till Tumba så blev vi stoppade av farbror blå som naturligtvis undrade vad vi höll på med. Vi förklarade vad som hänt och att vi hade drygt två km kvar innan vi var hemma. Deras kommentar blev, "Nå kör försiktigt sista biten då så inget händer". Det andra minnet är när vi varit inne i Stockholm tillsammans med en annan kompis som körde Volkswagen (också den med svansmotor). På väg hem åkte vi över Gullmarsplan och när vi kom till Bolidensplans rondell (det var ju vänstertrafik då) så låg kompisen i Volkwagnen i vänsterfilen och vi i den hägra, sida vid sida. Mitt i rondellen fick kompisen sladd på sin Volkswagen och gjorde en 360 graders piruett runt och framför vår Simca så när vi körde ut ur rondellen så låg han i högerfilen och vi i den vänstra. När vi sedan stannade och tittade på bilarna så fanns det inte minsta skråma på någon av dem. På den tiden var det ordentlig plåt och kvalitet på bilarna.

#2
Ulf Malmberg
2018-02-27 11:06

Såvitt jag känner till så har Fiat aldrig varit ägare till Simcakoncernen. Däremot så tillverkades de licensbyggda Fiatbilarna i Frankrike under H.T.Pigozzi’s(SIMCA) ledning som Simca/Fiat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.