Nästa artikel
En vinterdag i Wisconsin 1908
4x4

En vinterdag i Wisconsin 1908

Publicerad 8 december 2015 (uppdaterad 15 december 2015)
Fyrhjulsdrift är inget modernt påfund, det är äldre än bilen själv.

I en snöig backe vintern 1908 provar uppfinnaren Otto Zachow och hans svåger William Besserdich ut sin prototyp som är speciellt anpassad för svåra förhållanden som detta, ett chassi med fyrhjulsdrift. Otto Zachow själv sitter baktill och ser nöjd ut.  

Patenten för deras koncept hade utfärdats 1908, året efter kom Besserdich att börja producera en egen fyrhjulsdriven personbil, Badger, och blev efter ett tag den största producenten av fyrhjulsdrivna fordon i världen. I det tidiga 1900-talets bilvärld innebar ju inte det några jättevolymer, man byggde tio stycken Badger... Men man byggde även fyrhjulsdrivna lastbilar under namnet FWD.  Ett företag som existerar än idag inom American LaFrancegruppen, med inriktning på brandfordon och stegbilar. 
Trots patenten så var dom ändå inte först med att laborera med drivning på alla hjulen, redan 1900 hade en herr Charles E. Cotta patentsökt en automobil med kedjedriven fyrhjulsdrift och dessutom styrning på alla hjulen. Ett par stycken skall även ha byggts med detta 1901-02.  En av de mest kända tidigare fyrkrafsarna var dock Spykers 60HP acerbil från 1902. 
Som sagt så är fyrhjulsdrift av väldigt tidigt datum, även om det aldrig slog igenom på allvar för personbilar, så var det inte alls särskilt ovanligt på tyngre fordon för drygt 100 år sedan.

Men så finns det dock en slamkrypare i gänget som utdaterar dom allihop, automobilen som sådan är bra mycket äldre än från 1885 som brukar anges. Självgående vagnar och främst bussar i kommersiell trafik är ett mer än 200-årigt påfund. För på Londons gator skramlade det en gång fram en märklig tingest, en ångdriven vagn där fyrhjulsdriften sköttes via kardan och vinkelväxel, och vad det verkar var den också i och urkopplingsbar, året var 1824!

Badger, världes första fyrhjulsdrivna personbil i någorlunda serieproduktion.

Spykers maffiga 60HP racer från 1902.

Här är Burstall&Hills Steamcoach, och detta var år 1824!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.