Bild
Nästa artikel

Ett jubileum i Arlöv 1974

Saab

Här kommer den 10 000:e Sonetten, gjord av en flygplanskonstruktör och byggd i en lokverkstad.

Den ursprungliga Sonetten var en roadster byggd i blott sex exemplar.  Men namnet togs upp igen 1966, men i Saabs nummerordning hette den Saab 97.
Sonett II tillkom genom Björn Andreasson, berömd flygkonstruktör hos MFI, Malmö flygindustri. Och den kom att byggas hos ASJ i Arlöv.
Och det finns en logik i det, Saab hade ju sitt ursprung i just ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna en gång i tiden. 

1970 kom en ny Sonett, eller delvis ny, front och akter moderniserades men det räckte för att den skulle se radikalt annorlunda ut. För den nya formen stod Coggiola i Italien. Premiären skedde på bilsalongen i New York 1970, och USA var den primära marknaden för nya Sonett III.

Här är det den 13:e september 1974 i Arlöv och man firar att den 10 000:e Sonetten färdigställts.  Det kom att bli några till, men inte många.
För den 9:e oktober rullade den sista Sonetten ut från Arlövsfabriken. Sonetträkneverket stannade då vid 10236 bilar, uppdelade på 1868 stycken Sonett II och 8368 Sonett III.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.