Nästa artikel
Exotiska Camaro från Asien
Chevrolet

Exotiska Camaro från Asien

Publicerad 1 oktober 2022
Yutivo Camaro är en exotisk fågel, för den byggdes i GM:s fabrik i Manila, Filippinerna.

 Dit kom Camaron som CKD - Crated Knock down för montering. Det sägs att det ofta följde med både felaktiga och defekta delar vilket gjorde bilarna till rena pussel att få ihop. Motoralternativen verkar begränsat sig till två. En  250" rak sexa eller 350" V8 med undantag för en Camaro 1969 som fick den stora 396" motorn. 

Produktionen var ganska blygsam - en del siffror säger 2-300 Camaros per år, men vad det verkar så skall det totalt satts ihop 264 Camaros totalt åren 1967-69.
 
Alla fick RS-paketet med täckta strålkastare. Dessutom hade dom en intressant lista med bortplockade grejer, så kallade "delete options"
T64 export battery delete 1967-68
B38 export carpet delete 1968
ZD6 export sunshade delete 1968
Z09 export chassis and misc body items delete 1968
A48 export seatbelt delete 1968-69.

Varför detta inte fick följa med var att detaljerna skulle produceras lokalt istället.
1970 fick Filippinerna inga Camaros, myndigheterna ansåg att den nya modellen skulle räknas som sportbil, och då beskattas med 250% försäljningsskatt.

Yutivo byggde förutom Camaro även Chevrolets stora Bel Air och Impala, mellanmodellen Malibu samt Buick Electra och Pontiac Parisienne.
Dessutom satte man även ihop brittiska Vauxhall Victor och Viva och även de tyska Opelmodellerna Kadett, Rekord Ascona och Manta. Även en del Australienska Holdenbilar rullade ut ur Yutivofabriken.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.