Bild
Nästa artikel

Farfar får Jaguarmotor

Plan Farfar del 13

Det påstås lite fördomsfullt att män inte kan hålla fler saker i huvudet samtidigt. Det verkar inte stämma med Klassikers Julle och Projekt Farfar. Mitt uppe i plåtarbetet kastar han sig över motorinspektion! Cleveland följer arbetet noggrant.

Jag gillar att ha många saker igång samtidigt och ju mer kaos och stress det är desto mer kreativitet. Därför är det inte heller speciellt konstigt att jag  håller på med flera skilda saker samtidigt på Plan Farfar. Bakväggen är inte klar. Plåtdelarna som ska bli höger och vänster hörn finns färdiga så naturlig vore egentligen att försöka få dessa på plats.

Men då vänds blicken precis som vore det är helt normalt mot motorn istället. I Julles värld är detta helt naturligt för där sker allting samtidigt, åtminstone  på det mentala planet. Men i andras ögon öppnar det ofta upp för frågor om varför inte göra klart en sak innan nästa. Jag har inget svar annat än min impulskontroll är låg och det som känns bäst att göra för stunden brukar få min fokus.

Det kan verka som ett jäkla hattande men samtidigt finns det då massa infarter till flera olika andra saker ifall det blir stopp på det som kämpas med just för stunden.

Det viktigaste för mig att det finns trivsel och inspiration att vara i verkstan. För gör det inte det går jag in och lägger mig på soffan. Sedan om trivseln innebär jag står och filar på en skruv flera timmar eller byter tak, lyfter ur en motor eller två spelar mindre roll.

Skicket på Jaguarmotorn (en XK 4,2 liter) som Lars Edwardsson i Borås skickade upp är höjt i dunkel. ”Du måste öppna den för att fastställa status, jag vet inte”, sade Lars.

Det skulle jag gjort ändå oavsett eftersom jag avskyr att bli ställd helt utan förvarning på grund av jag inte kollat upp prylarna innan.

Jaguarsexorna är otroligt fina maskiner när de är i ordning med både bra ös, underbart ryt och hyggligt med effekt. Samtidigt de är jättetråkiga när de är använda, slitna och fått för lite kärlek och det är väl just där problemet är. Som alla andra lyxbilar sköts de ofta på bästa sätt av första och andra ägaren. Men framförallt 1970-talets Jaguarer hamnade sedan ofta på dekis fortare än något annat dyrbilsmärke eller andra simplare bruksholkar.

Det är märkligt, för service är varken dyr eller problematisk att göra på dessa motorer. Tvärtom, det är definitivt inga hemligheter. Jag har gjort ett arbetsbyte med en kollega kilometern bort som har lovat att ordna toppen, så den ska nu loss.

Det är inte heller några märkvärdigheter annat än Jaguarmotorerna har många muttrar och brickor på alla prylar som till exempelvis insugsröret. Sedan är det en "lite brittisk" konstruktion av sträckaren till den övre kamkedjan som driver de dubbla kamaxlarna. Det är en fjädrande pyttelåsning som gärna fastnar och som i sin tur låser ett litet tandat hjul som ska vridas.

Det hjulet brukar också sitta fast men när väl den vrids så påverkar det kedjehjulet som sitter på en excentrisk axel. Det är absolut inga problem när man vet om detta, men det blir patrull så det stänker om det ifall du inte har en aning om konstruktionen.

Innan toppen sedan kan lyftas så måste kamdreven lossas från kamaxlarna. Dessa sitter med åtta skruvar som på tidigare motorer är låsta med låstråd. Bara en sådan sak.

Pinnskruvarna som håller topplocket är jättelånga och sitter tajt i toppen så den måste lyftas helt rakt upp annars nyper den fast. Jag brukar använda motorlyften. Den sparar både rygg och svordomar.

Bakom motorn vill jag ha en manuell femväxlad låda, absolut inte en automat i en pickis, det är ju en lastbil och sådana har en manuell växelspak.


Jaguarlåda är inget krav, jag bygger en adapter i värsta fall. Men jag vill ha "femman på spaken" och inte i form av en OD-låda som är vanligast på  Jaggorna.

Har sneglat lite på BMW-lådor och läsare som har tips eller något annat vettigt på hyllan, tag gärna kontakt. Långt bort eller nära spelar mindre roll  ifall bitarna som erbjuds är rätt!
 

 

Bild och text Lars "Julle" Olofsson

Kommentarer

#1
Dimman
2018-01-08 08:43

Hej undrar lite över ”luftburken” som är så platt i sin utformning om det finnes risk för att den ”chokar” .
Uppenbarligen funkar detta koncept men det ser tight ut, har en bekant som haft problem med detta på sin mga där filterhållaren var platt och vi bytte ut dessa mot djupare och fick bra resultat.
Tummen upp för detta projekt !

#2
Hasse
2018-01-08 16:41

Skulle ha varit fräckt om ni byggt bilen med elmotor, batteripack och solceller istället för den där gamla sur-sexan.

#3
D´asen
2018-01-08 18:52

Det vore ju måttligt spännande för att uttrycka sig diplomatiskt... Jaggaknotan är skitfrän. Dessutom har den väl hemi förbränningsrum vilket är passande på en Dodge.

#4
Johan Thuresson
2018-01-08 21:58

Hemisfäriska förbränningsutrymmen är nog inte ovanligt i motorkonstruktioner nu för tiden. Förbränningsmotorer alltså... inte elmotorer... Min idé om en fet tändkulemotor kanske kan väcka anstöt hos bilprovningen? Funderar lite löst på att trimma min gammelmoppe med hjälp av 85%-ig väteperoxid och ett silvertrådsnät i ljuddämparen. Nu har jag så där bra idéer igen :)

#5
martin
2018-01-09 10:26

Underbart projekt, blir det Jaggabakaxel också?
Med mycket krom?
Kompressor?
Visa gärna lite av motorjobbet.

#6
Julle
2018-01-10 15:59

Hej alla!
Jättekul med respons...
Angående luftburken så kommer inte den att användas så eventuella problem med chokning kan vi lämna.
Elbil/solceller och batteripack kanske har varit en kul ide. Vi skickar dessa tankar vidare till redaktionen
Sen vadå sursexa? Det är bra ös i dessa Jaggamaskiner när de är i ordning.
Mitt motorval baseras egentligen inte på någonting annat än utseendet. Jaguars raksexor med polerade blanka ventilkåpor, sina kupolmuttrar och aluminiumdetaljer är så oerhört vackra. Att motorn dessutom fyller upp motorutrymmet maximalt på samma sätt som originalmotorn var även det en bidragande orsak.
En traditionell v-åtta hade skapat ett tomrum antingen framför eller bakom som estetiskt inte skulle se bra ut. En annan sak är även att motorutrymmet är smalt så en sexa blir så mycket mer rätt.
Det blir inte Jaguar bakaxel utan en stel. Över huvud taget så blir chassit tämligen konventionellt uppbyggt och vi kan lämna just dessa frågor till längre fram.
I fråga om krom så visst är det snyggt men samtidigt älskar jag använda prylarna och framförallt sladda grusväg som är barnsligt kul.
Det får gärna vara lackat, rent och snyggt som exempelvis Plan 53. Visst krom och puts är vackert och jag uppskattar bling bling. Men ärligt, det gillas mer av andra än mig personligen som bara tycker det är jobbigt att hela tiden springa runt med putstrasan.
Det kommer givetvis mer om motor och kompressor är faktiskt något som jag tror skulle göra sig alldeles mycket extra på Jaguarsexan. Kanske inte främst för effektökningen, det skulle jag i så fall enbart se som en ren skär bonus. Utan mer som ovan, det skulle så otroligt läckert ut.
//Julle

#7
Rolle
2018-01-11 10:56

Ett gammalt talesätt som jag hörde på -70 talet från USA " If it don´t run, chrome it" ;-)

//Rolle på Österlen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.