Bild
Nästa artikel

Femma med skuff

Spanienspecial

Renault 5 kom att sättas ihop i flera länder , men i Spanien gjorde man även en utbyggnad på den.

F.A.S.A i Valladolid hade satt ihop Renaultbilar sedan 1951, och när Renault 5 kom 1972 började man bygga den där också.

Hur man kom fram till att man även behövde en fyrdörrars sedan i småbilsklassen är oklart. Men 1974 kom Renault 7 som var unik för Spanien.

Den skiljer sig på en hel del punkter från femman, hjulbasen blev 6cm längre, och allt bakom vindrutan var helt nytt. En femdörrars Renault 5 kom ju annars inte förrän 1979.
Renault 7 hade även kromade kofångare istället för plast, karossfärgade delarna femman hade.
På motorsidan var det högst ordinärt , den fick enliters basmotorn från femman på 50 hästar. När modell 5 och 7 fick en uppsnoffsning 1979 växte motorn till 1,1 liter.

 

Satsningen på den unika Renault 7 slog väl ut, den blev under perioden Spaniens mest sålda bil, och det var en bil av och för Spanien, exporten var närmast obefintlig. Under de dryga dryga tio åren den fanns gjordes hela 159533 stycken sjuor.

Efter 1983 försvann den spanska sjuan. Nu hade Renault 9 kommit, och 1984 reviderades femman och fick nu mycket mer gemensamt med Renault 9 och 11, så det fanns ingen anledning för en vidare fortsättning av den unika Renault 7.

Kommentarer

#1
Per Berner
2019-04-15 08:44

Stötfångarna på R5:an var väl bara karossfärgade i de fall bilen beställts med skrovlig mattgrå (i början ljust gråbeige) lackering... ;-)

#2
Kalle
2019-04-15 19:06

Det var en rolig liten rackare.

#3
Karl-Johan
2019-04-16 13:40

En billig sedan för arbetarklassen i Spanien. Inte så prestigefylld och därför inte så många kvar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.