Bild
Nästa artikel

Ford T-fünf

Namnbyte

Ford Mustang var inte bara en modell, det blev ett begrepp. "Mustang fever" drabbade hela världen 1964 med ett undantag, Västtyskland.

Få bilmodeller har någonsin haft sådan genomslagskraft som Ford Mustang när den presenterades i april 1964.
Lyrisk motorpress och förväntansfulla kunder skapade en efterfrågan som saknade motstycke, detta gjorde Mustang till ett etablerat varumärke redan från dag ett. 

Förutom i Västtyskland, för där var nämligen namnet "Mustang" patentskyddat av Krupp AG, som byggde en dumpertruck under detta namn.

Krupp erbjöd Ford att köpa rättigheterna till namnet för det i sammanhanget väldigt låga $10 000. Men istället så valde man av nån outgrundlig anledning att rätt och slätt sälja Mustanger i Tyskland under namnet T-5.
Det märkliga modellnamnet har ingen speciell betydelse, men var ett av projektnamnen för Mustangen under utvecklingsskedet.
Vad som skiljde de tyska T-5;orna var givetvis emblemen, allt som det stod Mustang på togs bort, rattnavet, navkapslarna,  handskfacksluckan fick blanka inlägg, och alla yttre emblem byttes ut.
Noteras bör också hur slående likt T-5 emblemet är det reguljära Mustang GT emblemet.

Alla T-5 bilar byggdes i USA, för premiäråret i huvudfabriken i Dearborn, men under 1966 så flyttades produktionen över successivt till sammansättningsfabriken i Metuchen.
Även om man vid det här laget också satte ihop Mustanger vid Fordfabriken i Nederländerna så kom märkligt nog inga T-5:or därifrån.

Motor och övriga utrustningsalternativ var i princip oförändrat gentemot vagnarna som stannade på hemmaplan. Av nån anledning verka de flesta av 1965-68 års modeller levererats med De Luxe Pony inredning som standard, och dessutom heavy-duty option package. 
På motorsidan verkar det som om ingen T-5 byggts med de större extrema motorerna som Cobra jet 428 och Boss-utförandena, även om de fanns med i T-5 broschyren.
Det lär till och med varit exportförbud på dessa värstingmaskiner.   I Tyskland gjordes även egna broschyrer och instruktionsmanualer, på tyska, för T-5, modellen blev där liksom annorstädes väldigt populär.


Men det fanns dock en möjlighet att få sin T-5 som en "riktig" Mustang och det var genom de amerikanska militärbaserna. 
Dom hade egna kanaler för bilförsäljning och kunde alltid erbjuda sina soldater och anställda på baserna runt om i världen nya bilar till bra rabatterade priser. Att sedan soldaterna hade näst intill gratis bensin gjorde ju inte saken sämre heller. På tyska militärbaser kunde personalen beställa en T-5 och sen alltså få en Mustang levererad med riktiga beteckningar.  

T-5 beteckningen fick hänga med rända fram till 1979, okänt hur många som i slutändan är riktiga T-5:or men det såldes sådär runt 4-500 per år i Tyskland, en rätt bra siffra för en sådan här bil på Europamarknaden.
Krupps rättigheter till Mustangnamnet löpte inte ut förrän i december 1979, och efter det var det fritt fram för Ford att efter 15 år få använda sitt eget namn på sina bilar i Tyskland också. 

 Så här många T-5 byggdes det 1964-73.
1964:  234
1965: okänt
1966: 624
1967: 758 (coupe:453, fastback 154, convertible 151)
1968: 480 (coupe:286, fastback:190, convertible: 85)
1969: 486 (coupe:217, fastback:173, convertible:94) 
1970: 377 (coupe:175, fastback:143, convertible:59) 
1971: 547 (coupe:193, fastback:277, convertible:77) 
1972: 452 (coupe:172, fastback:230 , convertible:50) 
1973: 531 (coupe:148, fastback:299 , convertible:84) 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.