Bild
Nästa artikel

Först i Frihamnen 1957

Premiär

Här lossas Sveriges första Edsel.

Ingen bilmodell var så upphaussad inför 1958 som Edsel, Förväntningarna var stora och utvecklingsarbetet hade dragit ut på tiden, nya Edsel skulle bli perfekt.  Det blev den inte, det segment som den var tänkt att fylla på marknaden fanns inte längre. 

Ett ekonomiskt bakslag i USA satte också stopp för folks bilköpariver. Och det blev ett gigantisk bakslag för Ford som sålde knappt en femtedel av vad de hade hoppats på. Edsel blev en kortvarig parentes som bara fanns årsmodellerna 1958-60.

Inte heller i Sverige blev den blott mer än en parentes, 1958 registrerades 38 Edsels, och året efter bara 10.

Kommentarer

#1
S.Martin
2015-02-27 11:24

Hej tycker personligen att 1960års Edsel är snygg , lite Pontiac over fronten dock kan man diskutera baklyktorna :

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/11/1960Edsel1jg.jpg fram
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/11/1960Edsel2jg.jpg bak

trevlig helg

#2
Oscar G
2015-02-27 23:17

Böjd att hålla med! Om Edsel sett ut så från början tror jag inte den skulle blivit en sådan flopp, även om marknadssegmentet ansågs fattas. Människan köpte (då som nu) bil mer efter utseende än efter behov och förnuft.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.