Bild
Nästa artikel

Framtidsklassiker: Volvo C70

Reportage

På 90-talet gick Volvo in i en ny fas. Kantigt och förnuftigt ersattes av mjukt och känslofyllt. På Parissalongen 1996 blev ändringen tydlig när Volvo C70 avtäcktes. I specialutgåvan Volvo-Klassiker berättar vi historien om C70.

C70 skulle bli den första coupén på flera år, 780 hade lagts ned 1990 och man fick titta ännu längre tillbaka för att hitta något med lite mer sportiga ambitioner, ända till 1800ES som lagts ned 1973. 

Att Volvo C70 skulle bli en nischprodukt var klart redan från början, och projektstrategin lades upp på ett annat sätt. C70 fick helt enkelt inte bli lika dyr eller tidskrävande att konstruera som en volymmodell. 

Design- och utvecklingsarbetet skedde tillsammans med Tom Walkinshaw Racing som låg nära Oxford i England.

C70-projektet tog tre år från start till färdig produkt, dessutom var kostnaderna lägre än om bilen utvecklats på traditionellt sett. Coupén presenterades för allmänheten på Paris­salongen i oktober 1996.

Samtidigt som Volvo C70 Coupé lanserades släpptes nyheten om att den skulle få sällskap av en öppen version. C70 Cabriolet visades ett år senare och var den första taklösa Volvon i modern tid.

Med C70 Cabriolet introducerades bland annat ROPS – Roll Over Protection System – med två skyddande bågar bakom baksätet som aktiveras om bilen skulle slå runt. 

 

 

Kommentarer

#1
Emil K
2017-07-14 18:53

Nja. Jag har inte ens fyllt veteran och minns tydligt när C70 kom. Tidningen heter Klassiker. Fortsätt med att skriva om bilar från Europa och Japan med runt 30 år på nacken. Jag vill ha tidningen Klassiker, inte Wheels eller Vi bilägare.

#2
Hasse
2017-07-15 07:20

Vad klagar du över Emil K? Den här artikeln kommer från specialtidningen Volvo-Klassiker. Det nämns tydligt i ingressen. Om du inte går till kiosken och köper tidningen Volvo-Klassiker så slipper du läsa om Volvo C70 i din tidning.

Det går även att scrolla förbi artiklar på webbsidan som man inte gillar. Själv läser jag aldrig någon artikel om Audi, BMW eller Mercedes - för dessa märken är det tråkigaste jag vet.

#3
Hackenbush
2017-07-15 08:21

Hasse man måste inte bara kommentera de artiklar/bilar man gillar. Man får lov att uttrycka sina åsikter i alla artiklar.

#4
Emil K
2017-07-15 09:02

Lätt onödig kommentar kanske men den senaste tiden har Klassiker inklusive dess extratidningar börjat dra år fel håll. Jag tror att Klassiker har en viss grupp bland sina läsare och är orolig för vad som ska hända när det börjar att spreta åt alla håll. Ingen kan ha undvikit att det gått utför för tidningar som börjat spreta för mycket.

#5
Emil K
2017-07-16 09:56

Kan tillägga att jag varken har något emot C70 eller en rik variation i läsningen men det får inte spreta allt för ofta.

#6
Uno Motala Lööv
2017-07-21 18:35

I nästa Klassiker: Volvo V70 2012...