Nästa artikel
Fredriks nya bok!
STÖTFÅNGAREXCESS

Fredriks nya bok!

Publicerad 19 april 2012 (uppdaterad 25 april 2012)
Klassikers Fredrik Nyblad har skrivit världens kanske första bok om 1970-talets säkerhetsexperimentbilar. Enligt Fredrik har ingen lyckats samla ihop så många stora stötfångare och orangelackerade bilar.

Hej Fredrik Nyblad, vän och kollega på Klassikeredaktionen. Jag vill intervjua dig. Du har ju för tusan kommit ut med en bok! Krasch! – Drömmen om säkerhetsbilen. Ganska underligt ämne, eller?

– Kanske det, men det finns redan så många böcker om Porsche och Mercedes-Benz. Det här är nog den allra första boken om just det här ämnet, 1970-talets våg av säkerhetsexperimentbilar. Jag sa till Tommy Bäckström på Trafik-Nostalgiska Förlaget att det var dags att skriva historia snarare än att räkna med en kommersiell jättehit. Han nappade direkt.

Bilar designade för att slungas in i en vägg alltså. Vad var det som fångade ditt intresse från första början?

– Det började med artikeln jag gjorde om VESC som publicerades i Klassiker nr 3/2009. Det som fascinerade mig var att här öppnade sig en värld lika utopisk som framtidsvisionerna från 1950-talet om atomdrivna bilar och jetryggsäckar. Ett slags nostalgi över det som aldrig blev av kan man säga.

Jag vet att journalister inte avslöjar sina källor. Men kan du antyda något om vart du har hittat alla dessa fantastiska bilder och häpnadsväckande fakta. Du har ju under bragdliknande former grävt fram ett kapitel i bilhistorien som mer än något annat fallit i glömska.

– Det är fyra års jagande av bilder som nu är över. Eller, jag måste nog faktiskt fortsätta om jag råkar på några fler. En del pressbilder har jag hittat på Ebay, konkurrensen var inte direkt stenhård. Sedan har jag fått en stor donation av Claes Rydholm på Volvo Cars Heritage med en enorm samling pressmappar och dokument från alla möjliga biltillverkare. Det var egentligen bara två biltillverkare som idag har bilder på de här bilarna lättillgängliga på sina press-sidor på Internet. Kan du gissa vilka?

Volvo och Mercedes kanske?

– Precis!

Det är lätt att förblindas av alla dessa magnifika stötfångare och apelsinfärgade karossöverhäng. Men vad lärde sig bilindustrin under dessa år? Ser vi något av det här i dagens bilar?

– De lärde sig massor! Det tog bara längre tid än vad den tidens journalister trodde. Läser man artiklar från tiden så tror de att säkerhetsbilarna ska komma till handeln i övermorgon och därför så ville de skrämma läsarna om hur dyra bilarna skulle bli. Min artikel på en annan plats i den här tidningen visar vilka grejer som inte kom i produktion, men idag tar vi mycket av det som testades då för givet. Det handlar om låsningsfria bromsar, ABS, punkteringssäkra däck, deformationszoner och mycket mer.

– Du kör en klassisk hundkoja privat, en fullständigt livsfarlig bil. Och du poserar som en krockdocka på omslaget till din bok. Ehh, jag klarar inte riktigt att formulera en fråga på det … men undrar istället: vilken av alla dessa experimentbilar skulle du själv vilja ha i ditt eget garage?

– Jag hade inte tänkte i de banorna förrän nu, men när jag tänkt igenom saken finns det bara ett svar: Fiat ESV 1500 från 1972. Vilken underbar liten bil! Som att en radiobil från nöjesfältet rymt till gatan! Tänk vilka slarviga parkeringar man skulle kunna göra med de gummiöverhängen!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.