Bild
Nästa artikel

Fridolin - den tyska ”Tjorven”

paketlösning

Sportvagnsgener och ett namn som inte går att glömma. När Volkswagen skulle skapa en postbil gjorde man ett grundligt jobb.

Volkswagen typ 2 blev fort bästsäljaren på hela skåpbilsmarknanden, men den passade inte till allt.

Tyska postverket Bundespost såg ett problem med den, den var för stor och klumpig för vanliga postrundan helt enkelt.

Under femtiotalet byggde Volkswagen några skåpbilsprototyper på den vanliga typ 1 också, men ingen av dom kom att fungera riktigt bra i praktiken heller.

Det kom dock att dröja fram til 1962 innan Bundespost gav Volkswagen en direkt förfrågan att bygga en bil för deras ändamål.

Man behövde först och främst ett starkare och bredare chassi, och det hade man, nämligen Karmann Ghia. Så troligen är typ 147 den enda skåpbil som utvecklats ur ett sportbilschassi.

Typ 147 var beteckningen när den färdiga bilen sattes i tjänst 1964, men kallades allmänt Fridolin av någon diffus anledning. Tillverkningen skedde hos Westfalia i Wiedenbrück, som redan gjorde campingbilar på typ 2 bussen.

Fridolin var enbart byggd för postalt bruk och såldes aldrig på allmänna marknaden. 1200 Fridoliner kom att tjänstgöra hos Schweiziska posten, resten stannade hos Bundespost, förutom ett litet antal som blev servicefordon hos Lufthansa.

6139 stycken Fridolin levererades fram till 1974. Då fanns det modernare och smidigare alternativ för brevbärarna att åka i. Fridolin var trots sin enkelhet en relativt dyr liten skåpbil, den kostade ungefär som en vanlig typ 2.

Kommentarer

#1
Lasse J
2019-04-03 09:56

Skulle tro att tyskarna ställer sig lika frågande till KVAB:s "Tjorven", som vi gör till VW:s "Fridolin".

#2
Hasse B
2019-04-04 01:09

Inte riktigt, det rullar en och annan privatägd där nere som hottats upp av tyska folka-fans och intresset verkar ha ökat senaste åren. Småfräcka och lite i samma anda som de japanska nischbilarna framtagna för den inhemska ungdomsmarknaden, fast nog var det bra synd att prototypen med Typ 1-baserad kaross inte blev av - inte olik en del amerikanska hembyggen i VW-hobbyn.

#3
Kjell B
2019-04-09 20:06

Inte kan man väl kalla Karmann Ghia för sportbil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.