Nästa artikel
Grabber från Ford
Grabbigt

Grabber från Ford

Publicerad 24 maj 2021
Fords lillbil Maverick kom 1970 och fanns även i en tuffare variant - Maverick Grabber. Mindre känd var dock Mustang Grabber.
Maverick kom en bit in på året 1969 som Falcons efterträdare och med drygt 590 000 sålda första året blev den en succé.  
Motormässigt var den inte så mycket att hurra för, två olika och långt ifrån moderna raksexor fanns - Men halvvägs in 1970 kom man på att man kunde ju sänka ner en V8 i den med.

Och med den beprövade 302" maskinen på 210 hästkrafter en spoiler och lite stripes senare blev Maverick Grabber till.    

Maverick Grabber hängde med fram till 1975, basmodellen lades ner 1977 i USA men kom att göras fram til 1979 i Brasilien.

Men premiäråret 1970 fanns även ett 'Grabber value package' att få till Mustang också.
 
Dessa Grabber Mustangs gjordes enbart som fastback, mest för att promota de nya 'Grabber colors'.
Dom hette Grabber Green, Grabber Blue och Grabber Orange.

Till skillnad från Maverick gick det även att får den lite piggare 351" 2V motorn i Grabber Mustangen. Dekoren är speciell och påfallande lik föregående års Boss 302 modell - fast utan 302 siffrorna. 

Det gick även att få sin Grabber Mustang i andra färger än de speciella Grabber-kulörerna, likså kunde din vanliga Mustang få en Grabber-kulör.

Dekorepaketet hette D0ZZ-632000-D i katalogen - enkelt och logiskt...  
Mer som ingick var 14"s fälgar med kapslar, svartlackat bakparti med kromade lyktsargar och lackerade backspeglar.

Grabber Mustang kom sent på modellåret, i februari, och 5120 stycken uppges ha tillverkats.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.