Bild
Nästa artikel

Grattis Volvo 262C!

reportage

För 40 år sedan premiärvisades en Volvo på Genèvesalongen som vände upp och ner på begreppen om vad en Volvo kunde vara. Här är tio fakta om Volvo 262C som du ska känna till!

På Genèvesalongen i mars 1977 hade ännu en modellversion i 260-serien premiär. Men det här var kanske den mest oväntade karossversion man kunde tänka sig. En tvådörrars coupé med kraftigt lutade vindrutestolpar och taket sänkt 60 mm jämfört med de andra 264. Förutom det sänkta taket hade 262C en något slankare karossida tack vare avsaknaden av reservhjulsbaljor. Men det var också de enda ändringarna som gjorts av karossplåten. 

Volvo 262C byggdes i Turin hos Carozzeria Bertone. Byggsatser skickades till Turin där karosserna modifierades, lackerades och monterades ihop till färdiga bilar. Ett litet emblem i nederkant på framskärmarna visade att Bertone byggt bilen.

Motorn i 262C var en V6 på till en början 2,7 liter och 141 hk. Motorn var gemensam med de andra karossversionerna i 260-serien. 

Mellan 1977 och 1981 tillverkades 6 622 exemplar av 262C. Det var klart mer än vad Volvo hade förväntat sig av en sådan utpräglad nischprodukt.

I bildspelet till höger berättar vi tio fakta om Volvo 262C som du kanske inte kände till. 

Kommentarer

#1
Kent Johansson
2017-03-10 15:47

Fulsnygg.. måste säga att 780 var MYCKET mer lyckad i linjerna!!

#2
Persson
2017-03-10 19:42

Byggd i Italien och ritad i Sverige. Tänk om de gjort tvärtom? En Fiat 130 Coupé som startar i -30 grader?

#3
Robert
2017-03-12 14:37

Den guldfärgade 262:an finns fortfarande i bilregistret. Värt ett reportage då den var med i ett antal bilbroschyrer och i olika PR sammanhang back in the days.

#4
H-E
2017-03-15 20:53

Så ståtlig, fulsnygg och hur frän som helst! Och är det verkligen färgkod 609 (känd som T-röd) på PGs 262c?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!