Bild
Nästa artikel

Henney Kilowatt

elektriskt

Henney Kilowatt initierades med de bästa av förutsättningar. Men var tiden mogen för en elbil 1959?

Henney Kilowatt initierades med de bästa av förutsättningar. Det här är vad man började med.

 

- Henney, välrenommerad karossbyggare med anor från 1868. PÅ femtiotalet mest kända för ambulans och limousinkarosser på Packard.

- Emerson Radio Corporation, Störst i USA på elektronik och batterier sedan 1912.

- Eureka Williams company, också dom stora inom elektroniska saker och hushållsartiklar. Startades upp 1909 och sedan 1953 ingick i Henney

- Exide, ledande på batterier till just bilar och pionjärer i området. Startades redan 1888.

- Lee DuBridge. Fysiker och chef över Caltech

- Victor Wouk. Ingenjör på Caltech, han kom att vara ansvarig för kraftreglering och motorstyrning i elbilen. Hans principer inom det kom senare ligga till grund för att bygga dagens hybridbilar. Han konstruerade själv den första hybridbilen 1972.

- Linus Pauling. Nobelpristagare i kemi, ansetts som en av de viktigaste vetenskapsmännen i modern tid. Dessutom fick han Nobels fredspris också, 1962.

 

Alla ovanstående kom nu ingå i ett konglomerat som kallades National Union Electric Company, vars plan var att bygga en modern elbil. Elektricitet som drivkälla var en gång i bilens begynnelse rätt vanligt. Men den konkurrerades snabbt ut av förbränningsmotorn. Några elbilstillverkare lyckades klamra sig fast in på 1930-talet men med fåtal bilar gjorda. Sen var dom utdöda på allmänna marknaden.  Kunde National Union med all kompetens de hade samlat ihop återuppväcka den igen? 


Henney hade uppdraget att fixa en kaross till bilen, men vad skulle man använda för skal? Jo, man vände sig till Renault och deras Dauphine. En lätt smidig bil som man såg lätt kunde anpassas med batteripaketen.
Det finns olika uppgifter på att man antingen beställde 100 tomma karosser, alternativt att Henney fick loss pressverktyg att göra dom själva.

1959 rullade de första elektrifierade Dauphinerna ut från Henneys karossdivision i Canastota, New York, under namnet Henney Kilowatt.

Dom hade ett 36-volts system kopplat med 18 volts batteripaket i serie. Det räckte till en toppfart på drygt 60km/h och en räckvidd på¨6 mil. Kort sagt, det räckte inte.

Så till 1960 års modell hade Eureka Williams konstruerat ett 72-voltsystem. Nu kunde Kilowatten komma upp i drygt 100km/h och tio mil på en laddning. Det räckte egentligen inte det heller.

På två år lyckades man få sålt 47 bilar, pris och prestanda låg den i fatet. Bagageutrymme var ju naturligtvis obefintligt också. Henney Kilowatt salufördes för 3600 dollar, vilket var mer än dubbelt så mycket som en vanlig Dauphine.
Eller för den delen en lyxig Buick Invicta cabriolet med V8…

Dom allra flesta bilarna köptes av elbolag som servicebilar, dom såg det antagligen som en bra gimmick. Bara något dussin hamnade hos privata köpare.

 

 

 

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2019-06-11 10:56

Min okvalificerade gissning är att man köpte karosser/hela bilar som därefter anpassades till el-drift. En kul marginalanteckning är att minst en Henney har importerats till Frankrike! Om än i modern tid. Renaults personbilar var kanhända bra som utgångspunkt för el-konvertering då även den senare Renault 10 försågs med elektrisk motor, då fick den heta Mars II. Själv nöjer jag mig med en liten 6V-motor i mina Renault 4cv.......torkarmotor!

#2
Fredrik
2019-06-11 20:36

Det såldes nyligen en Mars II i Sverige, skulle vara spännande o höra historien om hur den kom hit. Samma Amerikanska firma gjorde även ett antal Mars Van vilken var baserad på vår Kalmarbyggda Tjorven.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.