Bild
Nästa artikel

Hurra! Nytt nummer av Saab Cars Magazine!

hello saab-lovers

Läsarnas jubel gick inte att ta miste på – ett magasin enbart om Saab var efterlängtat.Därför finns nu andra numret av Saab Cars Magazine i din tidningsbutik – ett 124 sidor tjockt kvalitetsmagasin som helt enkelt inte går att leva utan!

Saab Cars magazine 1/2019

Det andra specialmagasinet enbart om Saab!

Om du inte hittar Saab Cars Magazine i din butik kan du beställa direkt från oss. Priset inkluderar frakt!
20190406080552.jpg?itok=gFhbCc1g


Saab-andan del för del!


Det går att fundera en del på den där om-talade Saab-andan. I all sin flyktighet kanske det finns en hård, orubblig kärna som låter sig beskrivas på något enkelt sätt? Jag har försökt så många gånger. Mest för att slippa undan här och nu säger jag: Artikelnummer 32021969 (f.d. 8734964).

Det är ett 3D-printat drev inte större än att det ryms i handflatan. Ett smycke med snedställda kuggar i hård, gråvit nylon. Prototypen förevisades mig direkt ur en skrivbordslåda på Orio i Trollhättan, det företag som har till uppgift att hålla världens (lite nyare) Saabar på rull in i framtiden.

Och då behövs 32021969, detta hastighetsmätardrev till Saab 9000. Det har varit skriande brist på sådana ett tag, något Orio fångat upp genom statistik som i sin tur legat till grund för kostnadsberäkningar, ingenjörs-arbete, utprovning, offertförfaranden … sådant som ett modernt logistik- och reservdels-företag sysslar med.

Men nu är Orio också en avknoppning av Saab Automobile. Och då sipprar den där svår-definierade andan fram, det märks när vi går in i det allra heligaste … ritningsarkivet! Årtionden av koncentrerad tankemöda samlad i några få plåtskåp fyllda av -mikrofichekort. Jag vill påstå att de glöder lätt i hörnen, de där skåpen. Eller så hallucinerar jag.


När sedan fler nyframtagna reservdelar kommer upp på bordet och vi förlorar oss i gjutteknik och ytbehandling blir den där särskilda passionen och stoltheten tydlig, den som mer än något annat markerar att Saabs bilhistoria inte tog slut. Den bara fortsatte. Blev en annan, med Saab-andan inte bara intakt utan faktiskt starkare än någonsin.   

Slutsatsen haltar kanske, men det finns något som kopplar ihop oss alla Saabentusiaster – i sin mest extrema form uttryckt hos de beundransvärda kubaner som på levnadskonstnärers vis håller liv i sina 93:or. Den där viljan att fortsätta mot alla odds. Att inte inordna sig. Se där, ytterligare några lösa trådar i sökandet efter en heltäckande definition.

Du hittar garanterat fler spår i det här, det andra numret av Saab Cars Magazine. Och vi lovar att fortsätta utforskandet.

Claes Johansson
Chefredaktör






Innehåll Saab Cars Magazine 1/2019



Olycksalig avlastning
Det kunde ha gått värre när biltransporten halkade av vägen.

Lyckosam lastning
Saab 93:or ger sig ut på en lång resa västerut. Men först ska de lyftas ombord. En i taget.

Saab 95 och luftmadrassen
När det var viktigt att kunna övernatta i bilen – då kom tidernas mjukisbiltillbehör.

Saab 9-5 Hirsch
Saaben som hade över 300 hästar! Tacka det lilla företaget i Schweiz för det. Vi letade upp pressbilen!

Mångsidige Sixten Sason
Sveriges kanske skickligaste industriformgivare gav inte bara form åt ett visst bilmärke.

Överlevarna på Kuba – Saab 93
Saab-andan i koncentrat. Med beslutsamhet och uppfinningsrikedom rullar de svenska lämningarna vidare.

En vanlig dag på Saabverkstan
Vi träffade entusiaster och lite mer vanligt folk på Stockholms mesta Saabverkstad som drivs av Mats Riesel.

Saab Sport & Rally
Där heta kamaxlar och särpräglade solhattar sålde stort. 44 Resa Vi tog en brun V4 till Ryssland!
Karelen hälsar oss ganska välkomna. Och vi hittar äntligen de allra finaste anti-statremmarna.

Norrlands galnaste rallyteam
Vi reser till 1970-talet i de yviga spåren efter Mack Mysing.

Erik Carlsson och Baja 1000
Hårdaste rallyt. Hårdaste föraren. Hårdaste Saaben.

Saab 99 1969
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på reklam-avdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas.

Snikbilen 99 X7
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx!

Vi fyndar en 9000 CD
Toppskick för bara fem tusen spänn! Nu gäller det bara att få bort röklukten i kupén ...

Vi lagar en fyndad 9000 CD
Det var visst lite mer än bara röklukten. Dörren hade en förarglig buckla. Som Jon Remmers trollar bort!

20190406080627.jpg?itok=Bg72mgxJ

Saab 99 EMS Rally!
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström -avslöjar: rötterna fanns hos Volvo!

Korsinsug till V4:an
Saab mytomspunna trimdel var en mardröm att nytillverka. Tack vare skicklighet och envishet så blev det möjligt.

Saab Sonett II
Gul som solen, med himlen som tak!

Saab 93 under skalet
Djupdykning i museets hemlighetsfulla demoexemplar. 

Saab EV-1 – framtidslöftet
Vi kör drömbilen framför alla. Och pratar med upphovsmannen Björn Envall.

Här hittar du butikerna som har Saab Cars Magazine

20190306165904.jpg?itok=G8IuUS8J


20190406080648.jpg?itok=7-01yAeM
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.