Bild
Nästa artikel

I Kungens kurva 1946

Kungligheter på glid

Sveriges mest berömda avåkning skedde på detta datum, den 28:e september 1946.

Idag för 67 år sedan blev Konungen något försenad till middagen på slottet, för det kungliga ekipaget for av vägen och ner i ett dike vid gamla Södertäljevägen. Det har sedan dess spekulerats till och från om att Kungen hade hetsat chauffören, eller att till och med hans Majestät själv hade satt sig bakom ratten. Mest troligt dock är att den tunga Cadillac Fleetwooden av 1939 års modell, med antagligen lika gamla däck av diagonaltyp inte var helt kompatibel med en blöt svensk landsväg.

Det verkar inte gått särskilt fort för alla inblandade inklusive Cadillacen undkom oskadda, om än något blöta om fötterna.

Efterspelet blev dock ganska märkligt, 1946 var det här en bra bit utanför civilisationen, men när modernare tider och kommers bredde ut sig och började etablera sig vid den här platsen var namnet givet, området kom att kallas ”kungens kurva” helt enkelt. Idag präglas stället av köpcentran och grossistverksamheter, och edn nya E4:an skär rakt igenom hela det moderna Kungens Kurva.

 

Men var låg den ursprungliga kurvan? Det har tvistats en del om vägens ursprungliga sträckning, Jörgen Persson på Riksettan är en av dom som engagerat sig länge att lokalisera platsen. Och nu verkar gåtan fått sin lösning, genom läsartips och vittnesmål från folk som var med den där gången har Jörgen nu fastslagit det ursprungliga kungens kurva, där Cadillacen åkte i diket den där höstdagen 1946, och Konungen blev blöt om fötterna.

Kommentarer

#1
Oscar G
2013-09-29 12:01

Bilen ifråga stod för ett par år sedan utställd på Autoseum i Simrishamn, tillsammans med tidningsurklipp från incidenten. Var finns den idag?

#2
Jan Erik
2013-09-29 15:22

Jag tror att dikeskörningen var mellan nuvarande STATOIL och avfarten till LINDVRETEN, mot Fittja så att säga. Rätta mig om jag har fel.
Janne

#3
Jan Erik
2013-09-29 15:26

Jag tror att olyckan skedde mellan nuvarande STATOIL och LINDVRETEN avfarten, riktning FITTJA. Rätta mig om jag har fel.
Janne

#4
supersvararen
2013-09-29 15:47

Jan Erik: Min arbetskamrat kommer från Fittja men han brukar alltid säga Fitta!

Åter till ämnet grefvar och baroner, torpare och hjoner!
Äro detta något att taga upp nu? Hafva inte Konungen hört detta tillräckligt?

Mvh Friherre Uno Lööv

#5
Magnus Janard
2013-09-30 10:33

De hade väl fler likadana Caddilacs, men man tror att det var A16 som står på sparreholmsslott.

#7
Oscar G
2013-09-30 20:55

Ok - den som stod på Autoseum hade registreringsnummer A4, ser jag i mitt bildarkiv. Där är också bilder på de utställda tidningsklippen från tillbudet ifråga. Råder det olika mening om vilken Cadillac det rörde sig om? Eller hade man bara ställt ut en likadan bil, även den från hovstallet?

#8
Magnus Janard
2013-10-01 10:38

Är väl ingen som med säkerhet kan säga vilken av hovstallets likadana caddilacs det var. Men A16 var den som användes mest, därför är det väl troligast. Det är vad jag hört iaf.

#9
Oscar G
2013-10-01 14:09

Hovstallet borde ha vetskap genom gamla arkiv och körjournaler, antar jag. Men frågan är förstås inte av så särskilt stor vikt...
Om inte Riksettan grävt djupare i historien? Får bestämt ta och köpa den och se efter. ;-)

#10
Mats Grimme
2013-10-01 14:50

Det råder även ett rykte (skröna?) om att orsaken till olyckan var att kungen var något närgången mot chauffören........

#11
Åke Forsberg Segeltorp
2016-10-16 21:49

Tyvärr markerar Ni ut platsen 50 - 75 meter för nära Segeltorp. Jag var där och tittade på dikeskörningen 1946. Namnet Kungens Kurva kom till några år efter, och det är en brant 85 - 90 graderskurva för att ansluta gamla Södertäljevägen till den nya riksvägen. Mer om händelsen kommer att finnas hos Segeltorps Kulturförening. Det finns redan nu på Facebook --Vi som växte upp i Segeltorp