Bild
Nästa artikel

I Marmorhallarna 1937

premiär

I de prominenta Marmorhallarna på Birger Jarlsgatan visades 1937 års nya Buickmodeller upp.

Ostermans Marmorhallar har fått nästan mytologisk status. Byggnaden uppfördes runt förra sekelskiftet, men först 1920 flyttade Hans Osterman in sin bilförsäljning där. Och då påbörjades förvandlingen till den magnifika utställningshall det blev. Den stod till största delen klar 1929, i storslagen jugendstil och kolmårdsmarmor. Den kallades för en av Europas finaste bilhallar.

Osterman sålde främst General Motors bilar, och var under många år Sveriges största bilhandlare, amerikanska bilar var det som gällde här på 1920 och 30-talet. 

Buick var en relativt dyr bil, men sålde ändå bra. På bilden står de nya 37:orna, längst fram i bild en Century Convertible Phaeton. Dessa stora fyrdörrars öppna bilar var en karosstyp som tappade raskt i popularitet vid den här tiden, när man hade lärt sig pressa hela ståltak på bilarna. Bara 410 stycken Century Phaetons gjordes av denna årsmodell och karosstypen försvann helt ur listan hos Buick 1941.

Basmodellen var Special, 913 dollar kostade den billigaste Special Business Coupe. Det var ändå ett stort kliv från den dyraste Chevroletmodellen Master De luxe sport sedan på 788 dollar.

I bakgrunden till vänster står en Special, dom känns igen på sina bakhängda bakdörrar, de andra buickmodellerna hade dom hängda på konventionellt vis. Alla Buick hade rak åtta, Special på 100 hästar, de andra en lite större på 130.

I fonden syns en stor fyrdörrars cabriolet som skiljer sig markant från Centuryn. Den har en kaross från Nordbergs, och under 30-talet hade man ett slags avtal med Ostermans att varje år karosserade man 12 bilar på detta vis.  Och man hade inte så långt att åka med de färdiga bilarna till marmorhallarna heller.  Nordbergs Vagnmakeri  låg bara några kvarterbort och in på Tegnérsgatan 37.


 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.