Bild
Nästa artikel

Instruktionsbok med glöd

LLOYD

Torr, tråkigt illustrerad och inte sällan obegriplig. Så ser en instruktionsbok ut i de allra flesta fall. Men vi har hittat ett undantag: Lloyd!

Instruktionsböcker bör man läsa endast i yttersta nödfall, men vi har hittat ett undantag. Uppsluppet och humoristiskt beskriver den okände författaren hur ägaren får ut mest av sin Lloyd.

Vi fick låna den av P-O Wikström i Kåge som i sin tur fått låna den av sin granne Torsten Bovin som kom över den på en loppis.

Bara förordet är läsvärt:

"Naturligtvis tänker Ni hoppa över den här sidan! Ni tycker väl som folk i allmänhet, att förordet till en bok bara är ett försök av författaren att dölja sitt dåliga samvete - eller också ett knep av honom att på ett fint sätt antyda hur duktig han är. Men med det här förordet hänger det ihop på ett annat sätt, och därför kan Ni gärna kosta på er de 38 sekunder som går åt för att läsa igenom det.
Vi hos Lloyd Motorenwerke i Bremen har faktiskt gjort vårt allra bästa för att för ett billigt pris skaffa Er en liten vagn som Ni kan lita på i alla väder och komma fram skapligt kvickt med, utan att det kostar stort mer än att köra motorcykel.
Ingen lär kunna säga annat än att vi lyckats ganska bra, och vi är säkra på att Ni blir belåten med vagnen. Men det finns ett ofrånkomligt villkor för att detta för båda parter lyckliga förhållande ska realiseras.
Det villkoret är att Ni verkligen är noga med att ge vagnen den f.ö. mycket enkla skötsel den behöver för att ge sitt bästa. Hur Ni bäst ska skall klara av den saken talar vi om i den här lilla boken, enkelt och utan tekniska krusiduller. Därför hoppas vi att Ni läser igenom den och lägger våra vinkar på minnet. Det kommer att löna sig!"


Beskrivningen av hur man ska starta bilen är inte heller dum:

"I en svensk soldatinstruktion för ungefär 100 år sedan stod det så här: "Innan geväret avskjutes, bör det först laddas". Vi använder samma effektiva pedagogik och framhåller att "innan försök göres att starta motorn, bör man sätta i tändningsnyckeln".

På 32 vackert illustrerade sidor redes sedan ägandet av en Lloyd ut i samma anda.

På flera ställen framhålles att Lloyd är väldigt pålitlig men i slutet finns trots allt ett felsökningsschema. Ett exempel:

"Startmotorn fungerar men motorn tänder inte"
Orsak: Tändstiften är våta. Ni har dränkt motorn genom att köra för länge på startförgasaren.
Botemedel: Vänta en stund (en cigarett är lagom) tills stiften torkat.

I slutordet får ägaren flera goda råd med sig på vägen. Det utdelas till och med lite tröst: "Och kommer det ett vrålåk och fräser förbi Er, så kan Ni trösta Er med - om Ni verkligen behöver någon tröst - att deras fart kostar ett par, tre gånger mera än Er lugna och trevliga takt."

Läs mer om Lloyd i Klassiker 2-09, i butik från den 24 februari!

Kommentarer

#1
Daniel
2009-02-25 22:19

Jag tycker att artikeln om Lloyd i Nr 2 -09 Var för kort. Jag hade hoppats på minst 3 sidor om denna fantastiska bil.
Och inte nämner ni Steve med Lloyden heller.
Fy på er!

#1
Claes Johansson
2009-02-25 22:25

Se det som en aptitretare. Om en bil i princip saknar acceleration och alla andra egenskaper som kännetecknar en bil kan du vara helt säker på att vi kommer att skriva om den igen.

Vet du någon vi kan få provköra?

Men Steve med Lloyden. Glöm honom. Han var inte ens rolig första gången.

Claes Johansson, Klassiker

#1
Thomas Bengtsson
2009-03-05 20:05

Den tyska originaltexten är ännu roligare, bl.a. så säger man där (citat 2, direktöversatt ur minnet,) "Ifall någon talar förringande om er vagn, minns då, att er Lloyd är i den lägsta skatteklassen" I det tyska förordet jämför man en Lloyd med en trogen hund o.s.v.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.