Bild
Nästa artikel

Interceptor – modellen med nio liv.

Svar på nöten

Jensen Interceptor, en modell som efter nedläggningen 1976 vägrade dö.

Bröderna Jensen började på 30-talet som så många andra att bygga karosser till Austin Seven, och senare även små serier av sportiga kaorsser för Wolseley Hornet och Standard Nine.

1935 presterade dom sin första egna bil, S-type. 1949 kom dom med en modell som hette Interceptor, en ganska exklusiv modell esom coupé och cabriolet. Denna var påfallande lik Austin A40 Sports men några nummer större. Dessa Austins byggdes nämligen också hos Jensen, för det var vad man mestadels gjorde i fabriken i West Bromwich, byggde bilar åt andra. Hos Jensen byggdes även Austin Healeys, Austin Gypsy, Volvo P1800 och Sunbeam Tiger. Under ett tag satte man även ihop tyska Tempo Matador på licens. 

Detta gjorde att man i ena ändan av fabriken kunde ägna sig åt mer exklusiva skapelser, som Interceptor, som dock bara byggdes i 88 exemplar 1949-57.  Den följdes av modellerna 541 och CV8 som hade glasfiberkarosser.  Som efterträdare till CV8 initierade man projekt P66 som visades 1965 ritad av den begåvade Eric Neale. I sista stund gjorde man en kovändning och betämde sig för att vända sig till Italien för en design istället, anbudet gick till Carozzeria Touring.  Nu var dessa något på obestånd så Jensens chefer Kevin Beattie och Richard Owen insåg att dom troligen inte kunde fullfölja anbudet med att producera karosserna också. Man köpte då loss designen, suddade bort att Tourings signaturer och visade upp dom för Vignale för en offert att bygga karosserna.  Vignale bör anat ugglor i mossen men åtog sig att bygga karosserna för Jensen. Motor och drivlina togs från Chrysler som man med framgång använt i föregångaren CV8.  
P66 förpassades in i ett hörn och 1966 presenterades den italienritade Interceptor som var en bekväm fyrsitsig GT-vagn, och den fyrhjulsdrivna FF som hade tagits fram i samarbete med Ferguson. FF var lite längre än Interceptor och en bra bit tyngre.  Denna avancerade modell som dessutom hade låsningsfria bromsar, byggdes i 320 exemplar fram till 1971.


Interceptor blev en stor framgång för lilla Jensen, redan efter två år hade man byggt mer av dom än vad dom totalt byggt egna bilar sedan starten, totalt gjordes 6408 exemplar. Dessutom byggdes närmare 10 000 Jensen-Healeys åren 1972-76 en mer folklig öppen sportbil som blev deras mest framgångsrika produktion, men trots detta så kom slutet för Jensen 1976.
Bolaget ombildades till två olika företag för att förvalta resterna av det anrika märket, via lite skakiga turer så hamnade rättigheterna hos Ian Orford som återupplivade Interceptorn med tillnamnet mk IV 1982. Något dussin byggdes av dessa innan Jensennamnet försvann in i den talrika skaran bortglömda engelska bilmärken igen.  En mk V var planerad men kom aldrig att bli av. 

Nästan gång Jensen dyker upp igen är 1998 när en roadster med namnet C-V8 dyker upp. Den sattes i produktion 2001 och  runt 20 av dessa skall ha byggts innan man stängde ner igen efter bara något år.   2010 dyker någonting som heter Jensen International Automotive upp, som gör kompletta renoveringar av äldre interceptors och säljer dom som “nya”.  Och så gör man idag ännu ett återupplivningsförsök, brittiska CPP, som även bygger Spyker och en del modeller åt Aston Martin har annonserat att  dom tänker bygga en modern Interceptor, en prototyp är tänkt att stå färdig i år och produktionsstart beräknas till 2014.

Jensen Interceptor lurar alltså döden igen, den har bara vart nere för räkning några gånger men verkar alltid få en rond till. http://www.carbodydesign.com/2011/09/cpp-jensen-interceptor/

Kommentarer

#1
blörk
2012-06-24 19:17

Denna härliga vagn får mig alltid att minnas "Road Warrior" med Mel Gibson.
Han körde en ombyggd interceptor i den filmen.

#2
Roar Lynum
2012-06-24 19:53

Fantastiska bilar, har ägt en fyrhjulsdriven FF plus en Interceptor, livet blir aldrig det samma.....

#3
Autodelta
2012-06-24 20:22

Roadstern som kom 2001 heter väl S-V8? C-V8 är en 60-tals modell.

#4
Mårten Carlsson
2012-06-24 21:14

S-V8 är korrekt såklart :)

#5
J
2012-06-25 10:45

Underbar bil, underskattad som få.

Fantastisk vägvagn; i princip en Rolls-Royce som skickats iväg till gymmet.

Lika komfortabelt lyxig, men så mycket spänstigare!

Det är ganska kaxigt att kalla en bil "jaktplan" (vilket är vad Interceptor betyder); det är ännu kaxigare att den de facto lever upp till det.

Topmodellen SP (Six-pack) matades via tre stycken tvåportsförgasare; 7.2 l slagvolym (440 cubic inches) och 390 hk.

Går som en raket, men du milde tid vad soppa den drar …

#6
J
2012-06-25 14:38

En Jensen Interceptor lyckas med vad ytterst få andra bilar gör:

Den är hårdför och belevad på samma gång;

som en commandosoldat men iförd en snyggt skuren kostym.

Anekdot: (Den fiktive) Detective Chief Inspector (DCI) Thomas Lynley kör en korn-blå Jensen Interceptor i BBCs TV-serie. I böckerna (som TV-serien är baserad på) kör han dock en Bentley, men en Jensen Interceptor är som sagt ännu coolare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.