Nästa artikel
Irländska Ford
fabrikshistoria

Irländska Ford

Publicerad 10 oktober 2017
Ford första egna fabrik utanför Amerika byggdes i Irland för 100 år sedan.
1917 stod Fords nya moderna fabrik färdig i Cork på södra Irland. Hit förlades tillverkningen av Fordsontraktorer, och några år senare, 1921 kompletterade man med att tillverka personbilar.  
Under alla år följde man i princip samma modellutbud som Fords fabrik i Dagenham, fast i lite mindre skala, och de flesta Irlandsfordar byggdes för export. 
Men sjuttiotalet var hårt mot industrin i både England och Irland, och i juli 1984 stängdes den historiska fabriken för gott, trots att man strax innan investerat drygt tio miljoner pund på modernisering och börjat tillverkningen av den helt nya Ford Sierra.

Corkfabriken var inte det första stället man byggde Ford utomlands på, men den första fabriken som Ford själva uppförde för detta. Och att den förlades just till Cork var ingen slump, för härifrån hade Henry Fords farfar med familj utvandrat 1847.
John Ford med sonen William kom först till Quebec, för att sedan flytta söderut till Dearborn, Michigan. Där bedrev man jorbruk, både eget och hos andra. Bland annat hos en annan irländsk utvandrare Patrick Ahren, vars dotter Willam kom att gifta sig med 1861 och två år senare föddes sonen Henry. Ahrens härstammade från ett ställe utanför Cork som hette Fair Lane, vilket ju senare kom att bli ett välkänt namn i Fordvärlden.       

25000:e Forden från Irland, 1938

den 50000:e Forden från Corkfabriken.

Ford Sierra började byggas en kort period innan fabriken stängdes.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.