Bild
Nästa artikel

Jaguar E-Type återföds i Growler

COMEBACK

Jaguar E-Type fyller halvsekel i år, men Jaguar tänker inte återuppta produktionen. En rik schweizare tog saken i egna händer.

Det var på bilsalongen i Genève 1961 som Jaguar E-Type första gången tog emot publikens jubel. Modellen kom att bli en av bilvärldens allra största ikoner – och i år fyller den 50 år.

Jaguar firar med en trimmad och ovanligt utspökad version av XKR. Det duger inte, tänkte en rik man från Schweiz. Han har bett svenska dataillustratören Bo Zolland och den schweiziske designern Robert Palm att skapa honom en modern tolkning av E-Type.

Resultatet är Growler E 2011, som bygger på arkitekturen från en modern XKR. Den kompressormatade V8-motorn lämnar normalt 510 hk men ska i Growler trimmas till 600 hk.

Flitigt användade av kompositmaterial och kolfiber har gjort att man lyckats sänka bilens tjänstevikt med cirka 200 kg, till runt 1 550 kg. Det gör att 0-100 km/h ska klaras av på under 4,0 sekunder.

Beställaren, som vill vara anonym, överväger att tillåta flera exemplar byggas om det finns önskemål. Men bara ett fåtal exemplar är aktuellt, och dyra lär de bli.

Någon information om när det första exemplaret är klart finns inte i dagsläget.

Vad tycker du om skisserna, ser det lovande ut? Kommentera!

Kommentarer

#1
Niklas Jonsson Westerlund
2011-02-25 18:09

Som med alla "remakes" av gamla klassiska bilar så ser den nya versionen vulgär och lite krystad ut.

Specifikationerna är det som vanligt inget fel på, och den har säkert både AC, fjärrstyrt centrallås, GPS och en DVD-spelande megadator inklämt på mittkonsolen.

Men vars är charmen då? Originaliteten? Bilen blir inte automagiskt bättre bara för att förlagan är en odödlig klassiker. Båda tummarna ned, och det gäller för alla remakes.

#2
MGB65
2011-02-25 20:05

Niclas Jonsson Westerlund, du lyckades sätta kloka ord på en märklig trend.

#3
Martini
2011-02-26 12:43

Supersnygg bil. Det här är en otroligt snygg remake.

Jag gillar det skarpt.

#4
Kjell Svensson
2011-02-26 16:19

Det var den snyggaste bil jag sett på länge! Konstigt, jag som bara brukar gilla gamla bilars design.....

#5
aor5000
2011-02-26 16:36

Tycker den är lite knubbig! Nosen på originalet är längre och lägre! Den gamle vinner i längden!

#6
Oscar G
2011-02-26 18:07

Vilken designtriumf! Den har allt som det ljuvliga originalet hade - och allt som den saknade, inte minst i spåvidd. Dessutom tycker jag man lyckats med vad Jaguar aldrig lyckades med: Att göra coupémodellen snygg! För hur mycket jag älskade E-Type, så kunde jag aldrig med ärligt sinne tycka att coupén var snygg (utom i light-weight tävlingsversionerna). Där cabrioleten var tokläcker kändes coupén - tantig...

Det där var väl som att svära i kyrkan, gissar jag. Men oavsett det tycker jag Growler ser otroligt lyckad ut!

#7
emellertid
2011-02-27 10:23

Denna bilen är sanslöst snygg. Till och med snyggare än originalet. Detta är en bil att drömma om.

#8
Günther Galon
2011-02-28 09:36

Ekerfälgar passar som vanligt bäst på motorcyklar.

#9
Ckalle
2011-02-28 17:17

Fantastiskt fin. Den klarar t.o.m en bild rakt från sidan, det är det nästan bara BMW som klarar nuförtiden. Och den är ju faktiskt snyggare än Z8. Borde tillverkas av Jaguar själva ju.

#10
Gaute Halsaunet
2011-03-01 21:13

Liker den jeg, men jeg ville valgt mindre felger og mere dekk. Denne moderne trenden med lavprofildekk og store felger ødelegger kjørefølelsen en vil ha. Passer sikkert fint på en race bane men ikke på vanlige veier.
Bilen ser jo tøff ut, hadde jeg hatt penger til det kunne jeg sikkert funnet på å kjøpe en slik.

#11
Pal Z
2011-03-09 10:47

Det här är det snyggaste jag sett hittills i retro-design. Grattis Bo Zolland!!! Hoppas nu den blir verklighet.

#12
Ingo
2016-01-20 12:18

Bo Zolland har gjort det igen. Han är fantastisk på design.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.