Nästa artikel
Kaisern från Cordoba
Argetinskt

Kaisern från Cordoba

Publicerad 2 november 2017
Kaiser Bergantin var en Alfa Romeo 1900 byggd i Argentina och delade en del gener med Jeep.

Det började med ett varv i Richmond, och ett krig. Henry J Kaiser byggde de berömda Libertyskeppen som blev havets T-Ford, vid krigsslutet bestod Kaisers imperium av sju stora varv, och en väl tilltagen kassakista. Med hjälp av ingenjören Joseph Frazer skulle korperationen utvidgas med biltillverkning.

Kaiser-Frazers bilar presenterades redan 1946 och var amerikas mest moderna och nyskapande bilar i sin tid. Dock gick det med Kaiser som med de andra som varit lite för snabba i startgroparna efter krigsslutet, dom blev efter några år omkörda av de stora etablerade märkena. Kasiern blev snabbt omodern, men 1953 gjorde man genidraget att förvärva Willys Overland och fick då deras Jeep i huset, året efter lade man ner tillverkningen av Kaiserbilarna men Jeeparna fortsatte vara framgångsrika.

Vid den här tiden åkte ett argentinskt sändebud runt i USA för att knyta kontakter och locka amerikanska investerare att börja bygga bilar hemma i Argentina, den enda som såg en möjlighet i detta var Henry Kaiser. Just Jeepen skulle vara perfekt för sydamerikanska landsbygden och redan 1955 började man bygga en stor fabrik i Santa Isabel, Cordoba, som kom att bli något av Argentinas motsvarighet till Detroit.

Vid sidan av Jeeparna kom man att återuppta produktionen av Kaisers gamla Manhattanmodell, nu omdöpt till Carabela, och så fick man även rättigheterna till Renault Dauphine. I slutet av 50-talet dominerade IKA, som bolaget i Santa Isabel kom att heta, nästan totalt den argentinska bilmarknaden.

Bergantin var i grund och botten en Alfa Romeo 1900 som hemma i Italien gjordes mellan 1950 och 1958. IKA förvärvade pressverktygen och under åren 1960-62 gjorde man Alfan där med vissa modifieringar i karossen, samt under huven. Man använde Jeeparnas Continentalmotorer istället. En stor fyra på 2,5 liter och en ”Super 6” variant med 3,8 liters rak sexa.

8351 Bergantin byggdes, av dom hade 353 stycken storsexan. Namnen Carabela och Bergantin är spanska skeppsnamn som vi känner som Karavell och Brigantin. 1962 ersattes dom båda med nya modeller från AMC

Så här flott presenterades Carabelan i Argentina.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.