Bild
Nästa artikel

Kunglig höghet

från förr

Kungahusets första automobil behövde en knuff

Markfrigången var ungefär det enda positiva omdömet som kunde sägas om kungahusets första automobil, och en av de första bilarna överhuvudtaget i Sverige.  Det var en Daimler med elegant karosseri, men som till och med 1899 kunde betraktas som konservativt, hästdroskestilen hade inte helt övergivits av den då växande bilindustrin.
 
Men det var en självgående bil och bara det var oerhört uppseendeväckande, även om denna Daimler med sin femhästarsmotor behövde knuffas upp för Lejonbacken till Stockholms slott. Därför blev just denna bil inte särskilt långvarig i kungliga hovstallet.  Ute på provtur här en vinterdag 1899 syns dock ingen mindre än kronprins Gustaf Adolf, senare Kung Gustaf den femte, som var den första i den kungliga familjen att köra en automobil .Och lade med detta antagligen grunden till det omfattande bilintresse som kommande generationer Bernadottes är kända för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.