Bild
Nästa artikel

Lätt begagnad Volvo 165

165

Vi tar oss tillbaka i tiden till skiftet mellan 1970 och 80-talen och hittar vår nya projektbil i prima skick.

Häng med på en tidsresa i bilder som visar inte bara en utan två speciella Volvobilar med samme förste ägare.
Platsen är småländska Lagan, tidpunkten är sannolikt någon gång i skiftet mellan 1970- och 80-talen. Willy Berg som idag är redaktör för Porsche 356-klubbens tidning har stämt träff med sin granne Ove Janerby. Grannarna har nämligen en sak gemensamt: De äger båda en Volvo som haft en man som heter Sture Levin som förste ägare.

När han köpte bilarna arbetade han på Volvos experimentverkstad och en del av det som är speciellt med bilarna har byggts i den verkstaden.
Ove Janerby hade då köpt den Volvo 165 som Sture Levin lät karosserifirman Yngve Nilssons i Laholm bygga 1972 och som nu är Klassikers projektbil.

På bilderna syns de förändringar som Sture Levin gjorde med sin bil. Grill och stötfångaren fram är bytt till utseendet på 1973 års modell och fälgarna är av nyare snitt.

Enligt Willy Berg var Ove Janerby mycket rädd om sin lyxiga Volvo, han körde den inte under vintern utan den fick stå i garage. Det är vi tacksamma för idag.
Att Ove i likhet med de följande ägarna inte heller fortsatte att förändra eller ta bort den utrustning som bilen hade är snudd på otroligt med tanke på att den var utrustad med skinnklädsel, GT-ratt, Jaegerinstrument och annat Volvogodis.


Willy Bergs Volvo gick inte av för hackor den heller. Det var en 144 Sport 1970 som användes i broschyren för 1971 års modell, den hade därför fått emblemet på motorhuven borttaget och nya fälgar och ny grill.

När Sture Levin fick den lät han montera ett svart innertak, ett arbete som gjordes i experimentverkstaden enligt Willy Berg. Den fick en instrumentpanel med träfilm och en ljusblå skinninredning från 164 samt tjocka ljusblåa mattor, den hade också listerna från Volvo 164 kring sidofönstren, hjulhusen och tröskeln. Med ett osvikligt sinne för detaljer lät han även byta låsknapparna till dito från Audi 100. Fälgarna var specialbyggda för att dels få maximal spårviddsökning och dels kunna få dit amerikahjul med vit rand.

Willy Berg sålde senare den här bilen, men har köpt tillbaks den och äger den idag. 144:an är rostfri men står i dagsläget utan motor.

Två grannar som ställde upp sina bilar som hade samme förste ägare på en grusig parkering vid ett industriområde. Idag visar de två speciella Volvobilar som också säger en del om hur man kunde förändra en Volvo på 1970-talet.

Förutom de svartvita bilder som togs 1972 är det här de enda historiska bilder som vi på Klassiker känner till på vår projektbil Volvo 165. Har du bilder på den vill vi gärna få kontakt med dig!

FOTO: Willy Berg

Kommentarer

#1
Per H
2011-01-25 15:53

Fantastiskt! Du gör en kulturgärning genom att rädda den, Fredrik!

#2
saabster.99
2011-01-25 16:01

Så den är redan besiktigad:) Snabbt jobbat av Julle

#3
99 man
2011-01-25 17:40

Ser att båda bilarna har extra stötfångar horn bak !
Ett sällan sett tillbehör !

#4
Fredrik Nyblad
2011-01-26 08:59

Till Saabster.99:
Jag antar att du kollat regnumret! Det var smart! Jo, i verkligheten ligger vi lite före det vi publicerat. Det är säkrast så, då har man marginal ut i fall något händer.

#5
Julle
2011-01-26 15:58

Shhh på dig Fredrik! Avslöjja inget mer nu *blink*
//Julle

#6
Gäst
2011-01-26 16:16

Vilken Volvobroschyr från -71 har Willy Bergs 144:a varit med i? Jag känner inte igen den bilen. Eller har bilen blivit omlackerad sen dess?

#7
saabster.99
2011-01-26 21:44

Vad blir det för fälgar på den nu? Som dom på bilderna eller 164:ans?

#8
Fredrik Nyblad
2011-01-26 23:20

Hej igen Saabster.99.

I Klassiker nr 2/2011 fortsätter förstås rapporteringen om projektet och då berättar vi bland annat om hur vi tänkt oss att bilen ska se ut så småningom! Ha tålamod - eller hacka in dig i min dator! ;-)

#9
Jon Andersson
2011-01-27 00:00

Det ska bli riktigt kul att följa detta.

#10
saabster.99
2011-01-27 08:17

Fredrik, du kan vara lugn för jag ska inte hacka mej in i din dator...istället väntar jag otåligt på nästa nummer:)

#11
164E73
2011-01-29 10:33

Hej
ville kommentera från texten "annat volvogodis"
Gt utrustning i all ära men var rädd om sargarna runt dimljusen de är nog de svåraste tillbehören idag till 164.
Nytillverkade dimljus finns hos 164-klubben ett måste till bilen:-)
Ett förslag skippa 240 fälgarna och sätt på 73:ans kofångare bak, detta kommer att ge ett mer genuint helhetsintryck, fast det är ju klart, då försvinner även hornen till kofångaren:-(
Ta en fundering kring vindrutetorkarna om ni inte redan så gjort, en genuin 164 fantast vet vad jag pratar om
Lycka till med renoveringen

#12
Peter Brobäck
2011-02-09 23:48

Fredrik, emblemen är postade!

#13
David Hellstrand
2011-02-10 21:53

Fantastisk roligt att se och skönt att se att bilen nu är i rätt händer
Hälsningar
David
http://bluemocca.blogspot.com/

#14
Al Larmon
2011-03-16 00:55

I have a wonderful 164 that I restored (1969). Happy I am not the only owner on the planet! Think new authentic Volvo mudfaps would be in order for these classics.....Al

#15
250ce
2011-05-06 09:38

Hur gjorde ni med spridarna?? gick dom att rädda med ultraljudstvätt. Eller var det bara byta?

#16
Lars "Julle" Olofsson
2011-05-06 10:19

250ce// Japp! spridarna var hur skitiga som helst och låg i u-tvätten flera timmar. Sedan funkade dom kalas (körde en flödes och trycktest på dom) Jag hade visserligen inga nya tätningar och det var lite panik eftersom den skulle besiktas. Så den tjyvluftar lite på tomgång men ordnas nu när motorn är urlyft.
/Julle

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.