Bild
Nästa artikel

Langenthals lucka

Kombi

Hatchback och kombi anses ju vara relativt moderna fordonstyper.

Dock kom ju Kaiser-Frazer sin Travellermodell 1949 där hela bakdelen kunde öppnas, men  den smarta detaljen  blev blev ingen större framgång då.  Men det kom ändå att dyka enstaka exmpel på denna konstruktion under femtiotalet. Langenthal i Schweiz kopierade  konceptet på denna Fiat 1400B 1951.

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2015-06-18 10:50

Renault 16 från 1965 brukar ju räknas som den första moderna halvkombin, men det som gjorde R16 unik var inte den stora bakluckan. Det var hatthyllan, som täckte lasturymmet i normalläget och därmed gav samma insynsskydd som vanliga personbilar.
Eftersom bakstammen är ganska hög, skulle lastöppningen ha blivit ganska smal mellan hatthyllan och bakstammen, om hatthyllan monterats på sedvanligt sätt. Men i R16 är hatthyllan tvådelad med en "fast" främre del och den största biten monterad på de fjäderbelastade lyftstagen till bakluckan och därmed lyfts upp i ca 45 graders vinkel när bakluckan öppnas. Därmed blir lastöppningen lika stor som om en vanlig baklucka skulle vara placerad nästan omedelbart bakom baksätets ryggstöd på en sedankaross.
Genom att den bakre hatthyllan är påträdd på lyftstagen krävs inte heller några snoddar för att lyfta hyllan och den fasta främre biten gör att inga eventuellt liggande objekt på hatthyllan trillar ner i bagagerummet.
På R16 är fällningen av baksätet också annorlunda. Ryggstödet fälls upp i underkant mot taket medan dynan på normalt sätt fälls framåt till stående läge.
Korkat, är första tanken, men det är faktiskt smart.
Tack vare denna omvända fällning för att öka bagagerummet, får man ett närmare 160 cm långt insynsskyddat utrymme, eftersom ryggstödets underkant kan läggas mot den uppfällda dynans bakkant och hatthyllan fortfarande är monterad. Behövs "full höjd" under baksätets ryggstöd, hängs ryggdynans underkant upp i kurvhandtagen ovanför bakdörrarna med hjälp av två stroppar i ryggdynans sidor.
Det var ryggstödets upphängning som också gav möjligheten till att "möblera" baksätesutrymmet på sju olika sätt, som ofta finns avbildat i broschyrer och litteratur.
Bland annat "barnvagnsläget", där baksätet "stegades fram" 12 cm och höger framstol drogs tillbaka mot baksätesdynans framkant. Då kunde en barnvagnsinsats placeras på tvärs utan risk att välta ner på golvet och det framflyttade baksätet gav dessutom extra plats för mer än barnvagnschassiet i bagageutrymmet.
"Rallyläget" var en annan variant, tänkt för långresor. Nackskydd/nackstöd var något som inte förekom på framstolar i mitten av 60-talet, annant än som lösa tillbehör, trädda eller spända över ryggstödets överkant. För "Rallyläge" vinklades baksätets ryggstöd fram över dynan och passagerarstolens ryggstöd vinkades ner till bekväm viloposition och mötte därmed baksätets ryggstöd, som då fungerade som en ganska bra vilokudde.
Om man behövde använda R16 som lastbil, kunde naturligtvis både hatthylledelar och baksäte plockas ur helt och ge en dryg kubikmeter lastvolym bakom framstolarna.

#2
Gunnar
2015-06-18 23:55

Jag körde R16 som bruksbil hela 90-talet och det är en viktig detalj som Leif missat i sin utförliga beskrivning av den fantastisks inredningen i denna första flexibil, nämligen bäddbarheten!

Jag bodde ofta i bilen på längre resor, både själv och med sällskap. Bättre att lägga pengar på mat och äventyr än sömn när man hade en så bekväm dubbelsäng med sig vart man än åkte!
Att baksätets ryggstöd fälldes upp i taket var genialt när man skulle sova i bilen: Det hindrade insyn och var perfekt att lägga upp kläderna på när man klätt av sig för natten. Man sov gott och tryggt eftersom det inte syntes utifrån att bilen på parkeringen på rastplatsen innehöll sovande resenärer!
Framsätenas ryggstöd gick helt i kant med baksätets sittdyna och armstödet i framsätet som i uppfällt läge gjorde bilen 3-sitsig fram gjorde i nedfällt läge framsätenas ryggstöd och sittdynor till en bred sovyta.
Det var insynsskyddet, mjukt, brett, och helt utan irriterande växelspakar eller bältesfästen i sängen tack vare rattväxeln och andra genomtänkta konstruktioner!
Har sovit i Dyane, Espace, Visa, Twingo, DS och Columbuss som alla är bäddbara, men ingen av dom har varit i närheten av R16's bekvämlighet och trygghet!
För att inte tala om hur illa man sover i Pluriel, R5, 504, Giulietta, XJ6, R4 eller GS!
Heja R16!
Vilket märke marknadsför sina modeller med bäddbarhet idag?

#3
Leif Hurtig
2015-06-19 10:56

Jag missade inte bäddbarheten, försökte bara begränsa kommentarslängden. Men bäddbarheten är verkligen bra i R16, tack vare stolarnas uppbyggnad med tillräckligt tjocka skumgummipartier på sinusfjädrade bottnar. Allra bäst fungerar bakdynan i bäddläge, om man klossar upp den i bakkant till horisontalläge. "Tresitsmodellen", av armstödet fick vi på svenska bilarna lite till och från på 60-talet, men på samtliga 70-talare – utom 16TL av 70 års modell, som hade samma höga armstödskonsol med förvaringsutrymme som fanns på de två första årgångarna av TS och 65-68 års modell av TL. På "tresitsmodellen" försvann "dynan" med ett lågt förvaringsutrymme under fr o m 75 års modell. 75-80 var det endast armstödet kvar.
Att 70 års 16TL fick den stora konsolen berodde på att Sverige fick instrumentbrädan i USA-utförande, med en tjock utbyggnad framför passagerarplatsen och ingen plats för askkoppen i instrumentbrädan, som på övriga versioner. I stället satt askkoppen i främre gaveln av det uppfällbara armstödet. Men oj, vilket förvaringsutrymme i konsolen! Överträffat endast av armstödskonsolen i Scénic II 2003-2009. (Det fanns en liknande armstödskonsol som till R16 att köpa som tillbehör till Volvo PV 444 på 50-talet. En sådan hade farsan i sin PV444 av 58 års modell (som inte finns enligt Volvo), en av de sista 444orna, levererad i augusti 1958.

#4
Magnus W
2016-02-21 22:59

Citroen presenterade en halvkombi på sin Traction Avant redan 1938 och det tror jag är den första, men det kan ha varit någon annan som var före. Det är alltid farligt att säga att någon var först med något inom bilindustrin, många idéer är väldigt gamla.
Det som Leif och Gunnar skriver om Renault 16 stämmer men jag tycker nog att Renault 4 bör anses som den första halvkombin som gjordes i större antal. Den var ju 4 år för 16-modellen och tillverkades i mycket större antal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.