I tretton år reste Per Gillbrand runt och visade sina fantastiska fungerande minimodeller av motorer. Men finalnumret på den allra sista föreställningen i Berwaldhallen var allt annat än liten i cylindervolym räknat. Då startade Per Gillbrand en 27-liter stor Rolls-Royce Merlinmotor.

Nästa artikel
Mannen som tämjde turbon
In memoriam

Mannen som tämjde turbon

Publicerad 1 december 2016

I tretton år reste Per Gillbrand runt och visade sina fantastiska fungerande minimodeller av motorer. Men finalnumret på den allra sista föreställningen i Berwaldhallen var allt annat än liten i cylindervolym räknat. Då startade Per Gillbrand en 27-liter stor Rolls-Royce Merlinmotor.

Per Gillbrand har avlidit. Den världskände ingenjören gjorde turbomotorn användbar.
Motorutvecklaren Per Gillbrand började sin karriär på Volvo på 1950-talet. Där var han med och utvecklade Volvos kanske mest slitstarka motor: B18 som skulle hamna i P1800, PV544, Duett, Amazon och 140-serien.

1964 värvades han till Saab där han deltog i utvecklingsarbetet av alla Saabs fyrtaktsmotorer. Han utvecklade turbomotorn och gjorde den tekniken tillgänglig i familjebilar. Detta gjorde att han fick smeknamnet ”Turbopelle”.  Per Gillbrand tog fram APC-systemet, Saabs lösning för att hantera variationer i bränslekvalitén.

Hans idé om motorer med variabelt kompressionsförhållande ledde till Saabs SVC-motor som visades upp på Stockholms bilsalong 2000. Tekniken hamnade aldrig i serieproduktion men har på senare år plockats upp av bland annat Nissan, Infiniti och Porsche.

Efter att han gått i pension reste Per Gillbrand runt och visade upp fullt fungerande modellbyggen av historiska motorer. Sin sista show höll han i Berwaldhallen i Stockholm den nionde november 2014.

Per Gillbrand blev 82 år.
 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.