Bild
Nästa artikel

Med luckan på sned 1962

på högkant

Sidhängd bagagelucka, kunde det vara en bra idé? Buick försökte ta reda på det.

Förr var oftast motorhuvar hängda i sidled, och Buick höll kvar vid det längre än de flesta andra. 1962 hade man förstås frångått det sen många år, men då tänkte man kanske hänga bakluckan i sidled istället?
Tanken med det kunde vara god, lasta och lasta ur bagaget på trånga parkeringar eller inne i ett garage kunde det vara en fördel. Men tydligen inte så fördelaktigt att det nådde produktion.  Det enda denna idé verkar lett till var att Mercury provade på samma lösning 1968, också det utan någon uppföljning. 

Kommentarer

#1
jakob356
2017-10-25 10:29

Använt i stor utsträckning i Skoda, bland annat modell 105
https://goo.gl/NdVArQ

#2
Irfan Dz
2017-11-02 00:33

Min far hade det i sin uringula Skoda 105 S och jag minns inte att han klagade på just det. Allt annat var ju fel med den bilen men det är en annan femma.
Skoda tog denna lösning på grund av säkerhet, det vill säga att man öppnade så för att kunna lättare lasta in/ut saker utan att behöva utsättas för någon trafikfara. Å andra sidan var det bara denna modell som hade detta sätt och det blev, av någon anledning, inte fortsatt i andra modeller. Dock, modeller som kom senare var av en annan karossform så man kan anse att det var inte passande nog. Lägg till att Skoda 105/120 var en bil med svansmotor, något som försvann i slutet av 80 talet med den nya modellen Favorit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.