Bild
Nästa artikel

Mercedes Safari – ett svenskt initiativ!

Reportage

I Tyskland var man tveksamma till en Mercedes-kombi men den svenska importören Philipsons var övertygad om att det fanns en marknad för en rymlig, lasttålig och elegant herrgårdsvagn med stjärna i fronten. Genom IMA i Belgien såg Philipsons till att Safari blev verklighet.

I 1960-talets Europa utgjorde sedanmodellen normen, den som körde stationsvagn gjorde det oftast av tvång. En bil för hantverkaren, resemontören, radiohandlaren. Men attityderna höll sakta på att förändras och när Volvo lanserade Amazon herrgårdsvagn i februari 1962 ökade intresset för biltypen avsevärt på den svenska marknaden.

Detta noterade den framgångsrika Mercedes-importören Philipson Automobil AB. Konkurrensen från Volvo måste bemötas! I Stuttgart var intresset för en kombiversion svalt – på direkt förfrågan hänvisade man i bästa fall till karossmakare som Binz och Miesen men sådana byggen blev mycket dyra.
Den driftige och inflytelserike disponenten Gunnar V Philipson fick saker att hända ändå. Bilimperiet Philipsons hade nämligen förvärvat ägande i sammansättningsfabriken IMA i belgiska Maline och där kunde en kombi byggas.
 
Torsdagen den 3 december 1964 bjöds pressen in till premiärvisning på Palace Hotell på S:t Eriksgatan i Stockholm, granne med Philipsons huvudkontor. I centrum stod Mercedes-Benz 190D Safari. ”En för den svenska marknaden speciellt utvecklad herrgårdsvagnsversion av den välkända 190-modellen…” skrev Philipsons själva i sin kundtidning Biljournalen.

Konverteringen var i det närmaste exemplariskt utförd – i alla fall vad gäller maximal kombinytta. Taket var rakt utdraget hela vägen fram till den brett öppnande bakluckan. Luckan gick nästan hela vägen ner till stötfångaren och det tåliga lastgolvet i lackat trä med kraftiga skyddslister kunde lyftas upp, under fanns ett dolt fack för småprylar. Det var hela 112 centimeter mellan hjulhusen, ännu bredare bakom dem. Baksätets ryggstöd kunde fällas så att golvet blev helt plant och lastade man upp till taket rymdes 2,7 kubikmeter – lastförmågan angavs till 700 kg ”nyttolast”.

I Klassiker 8/2016 berättar vi hela historien om Mercedes Safari!

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2016-10-05 17:41

Där jag växte upp, på Venngarn utanför Sigtuna !!, fanns det inte många bilar. De som fanns kände man igen och visste vem som ägde. Några av dem var Sture´s Rally-Kadett som han gjorde allén farlig för oss ungar med. Sonen till anstaltsdirektör Monie som byggde en RPB kit-car som luktade styrén lång väg ifrån garaget, Åke med den svarta bubblan och så vidare. En av få "lyxigare" bilar var Hr Melanders MB fena. Djupt mörkblå med korrekt lagoma fenor och ett motorljud jag väl minns. Ingen Safari, men Melanders merca var den snyggaste bilen på Venngarn tyckte jag då. Därför blev jag förtjust när jag såg en Safari första gången. En ännu vackrare Mercedes!
Men fortfarande gillar jag mer pappas Renault 4cv, Dauphine och Renault 8. Mycket mer charm för pengarna!

#2
Farbror Svensson
2016-10-05 20:45

När Mercedes gör något så görs det ordentligt!

#3
Morgan Eklöf
2016-10-05 23:50

Och trots allt detta praktiska lyckades man få till en bil som faktiskt hänger ihop i linjerna. Inte illa!

#4
Peter Segemark
2016-10-06 08:34

Min pappa köpte 1968 en likadan som i erat reportage, samma färg och diesel.
Den stod utanför hans firma Inredningsbolagen AB på Blåsutvägen 14 i Enskede.
Många semestrar till Danmark gjordes under åren. Kommer alltid ihåg att i uppförsbackar blev vi alltid omkörda eftersom den var så tung. Men sen körde pappa om dom flesta när det gick utför, då rullade den på bra.
Vi hade även ett bakvänt säte i bak där vi ungar alltid satt när det var fullt i ordinarie baksätet. Kommer även ihåg det praktiska med detta felvända säte när man var ute och tex plockade svamp på höstarna så fälldes bakluckan upp så satt man i skydd för väder o vind, och kaffe o äggsmörgåsarna kunde avnjutas.
Under dessa år såg jag bara en likadan och det var på landstället i Bålsta, så hade dom en som gick som taxi och även stod för vissa sjuktransporter då baksätet var delbart vilket var lite udda på den tiden.
Vet inte om pappas bil finns kvar idag. Men bilder finns det ju med gamla regnumret.

#5
Tore Thallaug
2016-10-06 10:48

Va, ni var på fotosafari i Bromma utan att komma förbi på en fika...! Mitt första minne av "herrgårdsvagn" var morfars TjänsteDuett, en Reportagebil lackad i blekgult och blått, tillhörde tidningen Morgenposten i Oslo. Flera semesterturer i vackra norska lanskap tidigt 60-tal.

#6
David
2016-11-21 23:20

Vilken elegans! Benz har aldrig riktigt varit skrytsamma över sina mästerverk back in the days, Volvo är ett stort exempel på skrytmånsar på äldre dagar

#7
ingvar westin
2017-02-27 14:48

Hej kan ni skicka Klassiker Med repotaget om Mercedes Safari publicerad 5 okt 2016.
Skulle vara kul att läsa om MB safari Jag har en sådan BAX497.
Tack på förhand.

MVH
Ingvar Westin
Myntsmedsgatan 13
774 40 Avesta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.