Bild
Nästa artikel

MHRF svarar Naturvårdsverket

Skrotförslag

I en utredning om hanterandet av skrotbilar har Naturvårdsverket kommit med förslag som skulle påverka motorhobbyn avsevärt om de blev verklighet. MHRF arbetar för att förslagen inte ska bli lag.

I Klassiker 6/2012 återkommer vi till Naturvårdsverkets förslag att begränsa enskilda personers rättigheter i hanteringen av sina bilar.

Bland annat föreslås i utredningen ”Uttjänta bilar och miljön” begränsningar i hur många bilar en privatperson får äga, hur länge en bil får vara avställd för att inte betraktas som avfall, att bilar som exporteras måste vara besiktigade, att i princip all demontering av reservdelar från en bil ska kunna anses som bilskrotning som kräver tillstånd.

Intresseorganisationen Motorhistoriska Riksförbundet MHRF har vänt sig kraftigt mot förslaget – här är utdrag ur deras remissvar.

 

"MHRF tillmäter strävanden att förbättra vår miljö respektive åtgärder för att undvika skador på densamma största betydelse och har därför i huvudsak inget att invända mot de föreslagna åtgärderna.

MHRF finner dock, vilket framgår nedan, att Naturvårdsverkets redovisning uppenbart brister när det gäller ett rimligt förhållningssätt till det fordonshistoriska kulturarvet i många av de lagda förslagen och idéerna som redovisats.

MHRF önskar därför att Miljödepartementet tillrättalägger följande förhållanden:

1) Att historiska fordon, fordon av samlarvärde och sådana avsedda för museum tydligt undantas i de av Naturvårdsverket lagda förslagen.


2) Att det fortsatt ska vara möjligt att demontera, renovera, restaurera och lagra historiska fordon.

3) Att det inte är rimligt att belasta hela fordonsägarkollektivet med kostnader förorsakade av ett fåtal avseende övergivna skrotbilar.

4) Att personer som redan drabbats av ett brott, stöld av fordon, vilket normalt leder till kostnader som personen inte gottgörs för inte ska drabbas av ytterligare kostnader och inte hamna i ett läge med sämre rätt till sitt fordon om det omhändertas som fordonsvrak av kommunen eller staten.

5) Att de fortsatt finns skäl att skilja på yrkesmässig bilskrotare och sådan som inte är det. Lösningen är dock inte att exkludera [ordet] yrkesmässig [i definitionen]. Begreppet bilskrotare kommer i sådant fall att inkludera personer som rimligen inte ska beröras.

6) Att Naturvårdsverkets tanke om krav på godkänd besiktning vid export är orimlig och inte proportionell med syftet att komma tillrätta med illegal transport.

7) Att tanken på begränsad avställningstid inte kommer att leda till önskade effekter utan istället enbart är kostnadsdrivande för Transportstyrelsen, företag och enskilda.

8) Att det tänkta kravet på att ett fordon ska ha genomgått godkänd kontrollbesiktning som är högst 2 år gammal väsentligen försvårar legal export och därför inte ska införas.

9) Att frågan om äganderättsbegränsningar avslutas och inte leder till ytterligare utredning i särskild ordning enligt Naturvårdsverkets slutsats.

Du kan läsa hela Naturvårdverkets utredning och hela MHRF:s svar på http://mhrf.se/uttjanta_bilar

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-07-01 20:13

Undrar vad dom på naturvårdsve(r)ket , som kommit med dessa förslag , har för hobby. Golf ?

#2
Tony M
2012-07-01 22:28

Tycker att det är för djävligt att Fridolin och dessa förbannade miljötalibaner inte har något vettigare att göra än att förpesta tillvaron för oss som råkar ha klassiska bilar som hobby. Det lilla som vi kör måste väl vara försumbart jämfört med Fridolin som åker jorden runt med flyg på skattebetalarnas bekostnad. Utan bensinskatt så får Fridolin ingen lön och då får han bo i tält och suga på rötter i skogen för att överleva!

#3
Dirty Harry
2012-07-01 22:38

Jahaa ja... Naturen blir genast mycket renare om man ger sig på o jävlas med ägare till avställda/långtidsförvarade/fordon-i-väntan-på-renovering..Istället för att ägna sig åt nånting konstruktivt... I mitt tycke handlar det om punktbelastning av miljön om det nu råkar stå ett par fordon "o skräpa" nånstans...
"Oppinions are like assholes... everyone´s got one"

#4
Dirty Harry
2012-07-01 23:01

Det heter ju att man nuförtiden ska återvinna så mycket som möjligt... det är ju precis vad som sker med reservdelsbilar, men Fridolin på Naturvårdsverket verkar inte kunna tänka längre än vad näsan är lång, och han verkar inte vara någon Pinocchio...

#5
Scimitar
2012-07-02 18:04

Om det infördes en vettig skrotningspremie på säg 3000-5000 kr så skulle nog många av dessa avställda bilar lämnas in på skroten. Jag tror att majoriteten av alla avställda bilar är just skrotbilar som aldrig kommer att ställas på igen och som folk ställt bakom uthuset på grund av att man inte får betalt när man lämnar de på skroten.

#6
Dirty Harry
2012-07-02 22:21

@Bozze Lundgren
Ja inte e de Kadett, 96, Escort eller Amazon...

#7
Per2
2012-07-03 11:16

Vad tar det av jordens resurser att tillverka en enda Prius som Fridolin troligen anser vara ett bättre alternativ? Nåväl, han har nog aldrig varit ens i närheten av bilkultur, annars hade han inte varit miljöpartist. Primära målet är nog att få ligga.

#8
Lars W Wermelin
2012-07-07 19:47

infallet är intressant, kommer mängden pengar också att begränsas .
Detta så varje person får ha en viss summa pengar att hantera.
Pengar kan ju investeras i verksamheter som inte ligger i paritet med Naturvårdsverkets klimatmål.

Kommer en Borgerlig regering med slagord som "älska att äga" och ambition att grundlagsfästa ägande rätten, trycka detta genom Riksdagen ja då är 1984 här.

#9
Hans-Örjan Sjöberg
2012-07-10 10:57

Okunnighet och intolerans i farlig föreing.

#10
Hasse B.
2012-07-11 21:38

Bra att MHRF pratar klartext och säger ifrån tydligt, sen får man väl hoppas att tjänstemännen och politikerna bakom det illa genomtänkta förslaget förstår andra dialekter än den egna kanslisvenskan som är normen i maktens korridorer.

@Dirty Harry 07/01 - Instämmer. I de fall problemen finns bör det kunna behandlas av miljönämnden i respektive kommun. Vårt land är fullt av gamla förgiftade industritomter som ingen ställs till svars för, men f-n tar den som har några bilvrak som står och rostar... De flesta av oss som har bilar uppställda förstår själva att tappa ur vätskor osv för att minimera risken att något mer än järnoxid kan slippa loss.

@Scimitar 07/02 - Ja, bilskrotningsbranschen har konstant lobbat för att skrotningspremien ska återinföras, men tyvärr har poltikerna vägrat lyssna på det örat än så länge. En premie skulle annars alldeles säkert få bort de vrak som inte är av intresse för hobbyfolk och hemmarenoverare att köpa loss.

#11
vtec2012
2012-08-01 17:20

Jag har själv hört berättelser om folk som fyller containrar med gamla bildelar, motorer dörrar etc. Och skickar hem det till Afrika, och dom hinner knappt lasta ur det ur containern innan det är sålt allt. dom tjänar endel pengar på det. Dom skickar även ner vanlig hemelektronik dvd spelare etc. Detta sker helt svart så klart, dom har det som ett extra jobb. Detta är ju ett "probelm" som till kommit på senare år nu när gränserna är öppna på ett annat sätt.

Äger själv 6st bilar varav 4 är långtids avställda det är inga skrotbilar utan vanliga brukbara bilar mellan år 86 - 2003, har inte råd / tid att hålla alla besiktade och i trafik heltiden, vore konstigt om man inte ska få ha bilar avställda även i framtiden i ett fritt land??

#12
Roger Ledin
2012-08-16 09:41

Ja naturligtvis ska regeringen införa skrotavgiften igen ,då är man av med bilarna i naturen .
Så enkelt är det att komma tillrätta med problemet ,dessutom kostar denna utredning säkert många mili för staten men det verkar finnas pengar till sådant.
När jag reggade min importbil fick jag ju betala en skrotavgift så den är redan betald av ägaren,så även på nya bilar.
Så var är problemet?
Vidare så kan väl vi fordonsantusiaster inte behöva stå till svars för vad organiserade ligor från andra länder utför i sverige eller mindre seriösa svartskrotare inom landet,detta är ju ett fall för ekoroteln.
Rogga

#13
Vollmar Enestig
2013-05-08 01:57

I vart fall skruvas tumskruvarna åt mer än tidigare.
Nu försvarar MHRF en kategori benämnt historiska fordon och sådana med samlarvärde. Faller ett fordon inte inom den kategorin kan det bli kärvare med begreppet fritt samhälle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.