Bild
Nästa artikel

Morgan tror på tre, igen

FÄRRE HJUL

Få trodde att Morgan kunde titta längre bakåt än vad de redan gör. Men nu ska man sätta sitt första fordon i produktion igen.

På Morgan skyndar man vanligtvis rejält långsamt. Men de senaste åren har utvecklingen rusat framåt. Superläckra EvaGT har haft premiär i år, precis som den eldrivna konceptbilen LIFECar2. Och nu gör man sig beredd för den galnaste comeback som skådats på, troligen, ett helt århundrade.

Under 2011 ska Morgan Threewheeler produceras igen. Japp, det rör sig om en av milstolparna inom körglädje, som producerades i 30 000 exemplar åren 1909 till 1953 vid fabriken i Malvern. Dessutom producerades ytterligare exemplar på licens i Frankrike.

Threewheeler blev snabbt populär då den erbjöd körglädje till rimlig kostnad, redan på denna tiden. Bilen blev även framgångsrik på tävlingsbanorna, 1913 vann ett exemplar Frankrikes Grand Prix. Bland kända ägare finns levande legenden Sir Stirling Moss, som kallade sin Threewheeler en utmärkt brudmagnet.

Morgan menar att tiden är mogen för en comeback. En lätt och minimalistisk bil är rätt i dagens downsizing-tänk. Motorn, karaktäristiskt placerad framför fronten, är Harley Davidsons 1800-kubiks Screaming Eagle. Den är kopplad till en femväxlad låda från Mazda.

Ett gediget rörramschassi och rundslagningsskydd ska ge de åkande en viss nivå av säkerhet. Med en tjänstevikt på 500 kg lär de 100 hästkrafterna räcka alldeles utmärkt. Sprinten till 100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten är satt till 185 km/h
I äkta Engelsk bilbyggaranda ska sittbrunnen vara klädd i skinn, cockpitkänslan sägs bli högst påtaglig. Startknappen får en så kallad “bomb release-design” och flertalet knappar är utformades likt strömbrytare, som i Mini.

Vad nya Threewheeler kommer att kosta är inte känt.

Kommentarer

#1
Johan Dahl
2010-11-10 00:54

Roligt påhitt!

Hoppas att den kommer i många datorspel också, för som änsåläng bara har körkort från LEGO-Land...

Johan

#2
Masterbister
2010-11-25 00:31

Daimler från 1886 nästa! Minimal massa=minimal bränsleförbrukning och krockvåld. Bilismens kapprustning avslutas med en cirkelrörelse?

Leif

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.