Bild
Nästa artikel

Morgans anomali

Brittiskt

Under tidigare delen av 1960-talet vacklade Imperiet betänkligt. Bit för bit hade kolonialväldet upplösts, Profumoskandalen blev förstasidestoff, ett gäng långhåriga grabbar från Liverpool blev ungdomarnas idoler och Morgan presenterade en bil med plastkaross!

Morgan var och är en anakronism, en gång i tiden fanns det massor med små sportbilstillverkare som byggde bilar på hantverksmässigt sätt med trästomme och handknackade karosser. I rationaliseringens tidevarv försvann dom dock en efter en, men Morgan kom motstridigt nog att överleva och har än idag en ganska unik ställning inom sportbilsvärlden. Men 1964 slog man sig på att bygga en modern sportbil med moderna material. Mekaniken var dock beprövad, Triumphs fyra användes likaså Morgans egna speciella framvagn som här försågs med skivbromsar. Chassit var delvis en normal stålram kompletterad med rörchassi framtill. Trä återfanns dock i golvet på denna underliga coupé, men karossen byggdes i glasfiber.
Detta var nånting helt radikalt för det stockkonservativa Morgan, och tydligen tyckte även deras entusiaster detsamma för trots att +4+ som den fick heta var en ganska väl genomarbetad modell med goda prestanda, så sålde man endast 26 exemplar av den under tre års tid.   +4+ vägde runt 800 kilo och hade en toppfart på 185km/h. 

Kommentarer

#1
Oscar G
2015-04-09 18:25

Som smågrabbar som dreglade över Stora Bilsalongen fick vi roligt när denna Morgan-modell dök upp. Såg verkligen inte tillverkaren hur knasig den såg ut, med sin besynnerliga hardtop?
DÅ fnissade vi, nästan generade å Morgans vägnar.
NU föreställer jag mig att bilen är en av de mest eftertraktade och välbetalda av Morgans modeller - just på grund av att den var så udda och (ursäkta) skitful.
Jag skulle då inte tacka nej till en idag i alla fall...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.