Bild
Nästa artikel

Moskovitens olika skepnader

svar på nöten

Att det var en slags Moskvitch under utveckling var snabbt avklarat av våra skarpögda läsare.



Bilindustri i Sovjet såg inte ut som i den fria världen, allt var toppstyrt av ofta inte allt för tekniskt kunniga politruker. Man byggde fabriker och sedan beordrades konstruktörer att ta fram produkter som skulle byggas i dom. Så började tillverkning av diverse licensbyggda och även stulna idéer 1929 i fabriken med det sovjetiskt fantasifulla namnet Bilfabriken i Moskva.

Efter kriget fick dom ett nytt uppdrag, Röda armén hade monterat ner och tagit med sig i princip hela Opelfabriken från Brandenburg, och nu skulle man bygga Oplar i fabriken som nu kallades MZMA, kort för Moskvas småbilsfabrik.  Det var Josef Stalin själv som hade beordrat att Sovjets folkbil skulle vara en fyrdörrars Kadett, men det sägs att dom bara fick med sig pressverktygen för tvådörrarsmodellen, så hos MZMA fick man improvisera lite. Det var ju bäst för allas trevnad att Stalin fick som han ville. I december 1946 rullade de första ryska Oplarna, kallade Moskvitch 400 ut från fabriken.

Moskvitch, som betyder Moskvas son blev en stor framgång, det var på tiden en modern bil och hos MZMA utvecklade man och förbättrade den på en del punkter. 1950 började man även exportera den till väst, främst till Belgien där den fick hyggligt betyg i testerna.   

Som bilden ovan visar så var man tidigt inne på att modernisera Opelkarossen i mer tidsenlig anda. Flera olika förslag visades upp och testades, men dock fick 400:an behålla sin förkrigsform under hela tiden fram till 1956. De sista två åren gjordes en uppgraderad version kallad 401, med lite kraftigare motor (26 hästar mot tidigare 23...) utvändigt var dom identiska.  Totalt byggdes närmare en kvarts miljon av 400/401 inklusive ett par varianter som 422 stationsvagn, en fyrdörrars cabriocoach och en  pickup kallad 401-420B, som inte hade funnits i Opels sortiment.

Kommentarer

#1
Alje van Dam
2014-08-11 11:02

Vete sjutton om inte ryssarnas skapelser på bild 1 och framför allt bild 2 ser modernare ut än Opels egen snarlika systermodell Olympia. Den fick ju behålla förkrigskarossen men med en annan front ända tills efterföljaren presenterades 1953.

#2
G A Lundqvist
2014-08-13 01:12

Några påpekanden i förbigående bara — i vardagslag kallades nog anläggningen Moskvas Bilfabrik men namnet var egentligen, fritt översatt, "Moskvas Automobilsammansättningsfabrik Nr 2 uppkallad efter Ungkommunistiska Förbundet", kortare form KIM (Московский автосборочный завод № 2 имени Коммунистического Интернационала Молодежем, eller КИМ). Där sattes CKD-satser av Ford A och AA ihop fram till 1933, därefter motsvarande modeller från GAZ. Uppdraget att bygga en Opel-liknande vagn fick de redan 1938 men fram till 1941 materialiserades bara en kort serie KIM-10-50, -10-51 och -10-52, alla att betrakta som prototyper eller förserievagnar. Vid Opelfabriken i Brandenburg an der Havel tillverkades bara lastbilar, främst Opel Blitz, så verktyg därifrån användes inte hos MZMA utan försvann på annat håll. De få verktyg som kom till nytta i Moskva hämtades från Rüsselsheim am Main, med de amerikanska ockupationsmyndigheternas medgivande. Ändå var det i fallet Moskvich-400/420 frågan om så kallad reverse engineering, vad det nu kan heta på svenska. Tre prototyper – till större delen bestående av Opeldelar, visades för Iosif Vissarionovitj 4.12.1946, fem egentillverkade bilar sattes ihop till början av december 1947 och serieproduktionen kom igång så sakteliga våren 1948. Samma år exporterades ett litet antal till satellitstaterna, samt 50 ex till Finland. Bilen på bild 3 är den första Moskvich-400/421 herrgårdsvagnen, tillverkad i Schwarzenberg, Tyskland, i början av 1946. Total tillverkning cirka 30 ex, varav 10–15 i Schwarzenberg. Den snarlika skåpbilen 400/422 var lite vanligare, byggd i 11129 ex. Motorn på 26 hk introducerades 1954 i serien 401/420 etc. Sedan kom den betydligt modernare men tekniskt snarlika Moskvich-402 med hela 35 hk i april 1956 och resten är historia…

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.