Bild
Nästa artikel

Mula i baklängsauktion!

Reportage

Den började sitt liv hos Volvos experimentbilsavdelning där den byggdes om till en mula för den kommande 960-serien. Nu ska Trafikverkets tidigare trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall sälja sin 760 1988 på ett experimentellt sätt. Det är ganska baklänges alltihop!

Det borde ha tagit stopp redan i slutet på 1960-talet. Försäljningen av experimentbilar riskerade att fläcka Volvos rykte, inte minst sedan en bil faktiskt gått av på mitten. Ändå fortsatte Volvo att sälja bilar som på något sätt använts i utvecklingssammanhang. En sådan bil är med all sannolikhet Claes Tingvalls 760 GLE 1988. Specifikationen säger att den var byggd för Kalifornien vilket innebär motor med katalysatorrening, krockkudde och elektroniskt triggade bältesförsträckare. Ändå har den svenska strålkastare och till och med lykttorkare. 
 

Den färdigrapporterades i april 1988 men registrerades först i slutet av det året hos Volvo Experimentbilar, avdelning 94610. Då var den sannolikt ombyggd med den raka sexcylindriga motorn som skulle komma i 960 när den lanserades hösten 1990 som årsmodell 1991. 
– Bilen har spår av andra fästelement än de ursprungliga i motorutrymmet, säger Claes Tingvall. 

En del av dokumentationen är serviceboken som har flera signeringar av den dåvarande chefen för Volvos experimentbilsverkstad, Dick Svanberg.
– Min gissning är att bilen använts för bränsletester för den 960-motorn. Kanske köldprover i norra Sverige, säger Claes Tingvall. 
Fram till slutet av 1991 servades den av Volvo själva innan den såldes vidare, då hade den gått 3 600 mil och åter fått en B280F-motor. 

Idag står mätaren på 17 600 mil och bilen är enligt Claes Tingvall rostfri och i ett bra bruksskick. På minuskontot finns att innertaket är nödtorftigt uppnålat och att AC:n inte kyler eller är konverterad till freonfritt köldmedel. 

Claes Tingvall är numer pensionär men var tidigare trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och professor i trafiksäkerhet på Chalmers. Claes har ett gediget bilintresse och har förutom sin 760 också en Toyota MR2 som entusiastbil. Men nu behöver han en till bruksbil och då finns det inte längre någon plats för Volvo 760:n. Nu tänker Claes försöka sälja den tidigare experimentbilen – på ett experimentellt sätt.
– Jag tror mig veta ungefär vad den är värd men tänkte att mitt lilla experiment får visa vad den är värd, säger Claes Tingvall. Jag tänkte börja med ett belopp och skriva i annonsen på Blocket att priset sjunker med 500 kronor per dag ända tills den blir såld. Det lönar sig inte att pruta, utan då får man vänta till den dag man hamnar på ett belopp som man är beredd att betala. 
Claes Tingvall började baklängesauktionen 43 000 kronor och priset blir alltså upp till hur mycket is i magen som köparen har! Med sin yrkesmässiga bakgrund är Claes Tingvall van vid att tänka ut system, om hans annorlunda försäljningsupplägg på Blocket kommer att fungera återstår att se!

Här är länken till annonsen på Blocket.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.