Bild
Nästa artikel

Euro-muscle – Capri RS3100

Ford Capri Special

Det var inte bara i USA köparna gillade muskel- och prestandabilar, I Europa slog samma typ av bilmode igenom också. Eftersom bilarna var mindre krävdes inte riktigt lika mycket muskler.

Ford Capri var en stor framgång på Europamarknaden, byggdes i både England och Tyskland i en lång rad olika utföranden. Det var en sportig och ungdomlig bil i samma anda som Ford Mustang, den platsade lika bra på boulevarden som på racerbanan.

Snart kom RS-modellerna av capri som bjöd på lite mer prestanda, och de användes flitigt i olika former av racing. Fords special avdelning arbetade febrilt med att hela tiden ta fram nya tillbehör och annat för just den växande racing verksamheten och inför 1974 års säsong så skulle man presentera den ultimata Caprin, man hade tröttnat på BMW:s irriterande dominans och för att få tävla med den nya modellen RS3100, så måste minst 1 000 byggas för vanligt gatbruk. RS3100 var den sista av den första generationens Capris, och gjordes parallellt med den nya generation-2 Caprin.

RS3100 hade en vässad Weberförsedd 3,1 liters V6 på 148 hästar, toppade över 200km/h, kom med spoilers fram och bak, gick inte att få med några extra tillbehör alls. Och dessutom begränsade sig färgvalet till bara sju olika kulörer, dock kom samtliga med guldstripes. Små "bumperettes" i svart istället för hel kofångare fram, svart grill och unika fyrekrade magnesiumfälgar kännetecknade denna modell.   Men det kunde börjat bättre.

Premiären för RS3100 skedde 18:e oktober 1973 och just denna dag basunerade OPEC ut sitt oljeembargo. All oljeexport ströps, ransonering hotade och världskrisen var ett faktum. I ett enda svep blev prestandabilar helt ointressanta, Den nya heta RS3100:an blev över en natt iskall. Av de planerade 1000 stycken blev det bara 248 stycken. Flera månader senare stod de flesta fortfarande osålda.


Juli 1974 skeppades 50 stycken iväg till Australien där man skulle försöka promota dom att kunna användas i deras racingcirkus främst på Bathurst. Ford of Australia tog tveksamt emot bilarna och en del modifierades och tävlades med, runt hälften såldes som gatbilar. Dessa kallades nu Capri "Spa Special" rejäl bakläpp, dubbla utblås, mycket svart och guldstripes, attribut som bara dessa 248 byggda RS3100/Spa Specials hade.  

Kommentarer

#1
kaninteloggain
2011-10-04 17:22

Lite intressant att denna inte är kvickare än RS2600 som kom redan 1971 med 150 hk och bränsleinsprutning.
RS 2600 lanserade som "Porsche-killer" och kostade bara hälften av en 911.
Enkel, lättad och racig.

1000 krävdes för att få bilen godkänd för racing, 3500 byggdes.
I raceversion plockade man ut 314 hk ur den gamla Köln-sexan!
(borrad till 2,95 liter)

//hultarn

#2
Mårten Carlsson
2011-10-10 00:20

nu är effekt och hästkrafter inte riktigt samma sak. många faktorer spelar in, men den största faktorn var att man på tidigare bilare räknade effekt i SAE men gick över till DIN standard vid den här tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.