Bild
Nästa artikel

Nya regler för bilträffar 2018

bonus malus

Nya riktlinjer om bilstorlek kommer att ställa hårda krav på alla som arrangerar motorevenemang. För att inte tala om vad det innebär för ägarna till klassiska bilar.

Den första juli 2018 införs ett nytt system för fordonsskatt på nya bilar. Stora, tunga bränsleslukare straffas medan lätta, små och helst eldrivna bilar belönas. Systemet kallas bonus malus och väntas få ett visst genomslag på vilka nya bilar vi köper.

När nya regler och ändrad lagstiftning införs på trafikområdet dras inte sällan historiska fordon med av bara farten. Det ställer till det för alla entusiaster som håller det historiska kulturarvet rullande. Så är faktiskt inte fallet denna gång.

Men nu kommer andra regler uppbyggda enligt samma grundtanke till vårt område. Idag meddelas hårdare bestämmelser som är direkt riktade mot hobbyfordon.

Många bilträffar har de senaste åren blivit allt mer populära vilket orsakar trängsel och köer samt brist på parkeringsytor. Detta har Transportstyrelsen på initiativ av infrastrukturministern uppmärksammat och det har resulterat i nya riktlinjer angående inträdesavgifter på evenemang.

– Vi utgår från Volvo Amazon som en norm, säger infrastrukturminister Eneroth. Den utgör index 100 kan man säga. Alla bilar som är större får betala mer i inträde medan mindre fordon faktiskt får tillbaka pengar vid entrén!

Detta innebär att om inträdet på en träff är 100 kronor så hamnar en Cadillac från 1960-talet på 240 kronor medan en Messerschmitt tjänar en tjuga. Är inträdet 200 kronor dubblas siffrorna.

Exakt rätt summa räknas ut efter en enkel mall där bilens längd, höjd, vikt, lufttryck i reservdäcket samt rattens diameter vägs in.

Om arrangören inte tar ut något inträde får bilägarna istället betala olika mycket för kringtjänster som kaffeservering eller korvförsäljning. Cadillac-ägaren får räkna med 75 kronor för en typisk träffkorv. Ägare till småbilar får betalt för att äta. Dock kommer man att sätta ett tak på max tre korvar med bröd.
 
På Motorhistoriska Riksförbundet ställer man sig mycket frågande inför de nya reglerna. De har införts utan remissrunda och ska börja implementeras redan idag.

– Vi kommer att kämpa emot detta med näbbar och klor, säger man upprört. Det är massor av detaljer som lagstiftaren helt bortsett ifrån. Vi ska begrava dem i papper!

Fredrik Nyblad på Klassiker är däremot ganska nöjd över beslutet. Hans Austin Cooper 1967 gynnas av de nya reglerna och eftersom han är en så flitig träffdeltagare räknar han med att få in uppemot en tusenlapp per år. Fri mat är en annan bonus menar han.

Hans kollega Claes Johansson är däremot minst lika upprörd som MHRF:
– Min Saab husbil kommer att straffas hårt, säger han. Den är både bred, hög och lång. Jag tänker i fortsättningen bo i den utanför träffområdena. Och jag tar med mig egen korv!

Valet av normbil menar Claes Johansson är ett tecken på jäv:

– Infrastrukturministern kör ju själv en Amazon, säger han. Försvarsministern också förresten!

Bonus malus-reglerna för bilträffar träder i kraft från och med idag. En ny kontrollmyndighet har inträttats för att se till att den nya lagen följs. Ansvarig blir den före detta statssekreteraren Erik Bromander. Han har dock inte kunnats nå eftersom han är ute på långresa.

Kommentarer

#1
Rolle
2018-04-01 06:47

Är det bara organiserade träffar eller gäller det samma om man är ett gäng som träffas på det lokala torget? Blir GM bilar dyrare än ex. Virgil Exners Chryslerbilar som är 5 tum lägre från 57 och GM blev inte det förrän 59. Maten får man väl ta med sig bara man slipper bjuda de som kör Messersmith och Isetta m.fl.
Filosoferar ;-))
Rolle på Österlen

#2
Anders
2018-04-01 07:40

April, April!

#3
D’asen
2018-04-01 09:14

Som vanligt har man helt ignorerat oss som kör motorcykel. Skall vi tvingas montera reservhjul och ratt för att få gratis korv?? Upprörande!

#4
Karl Björling
2018-04-01 09:15

"Claes tar med egen korv". Där sprack det.

#5
Thomas Karlsson
2018-04-01 09:16

Tack för att morgonen startade med ett gott leende.

#6
Gb
2018-04-01 09:19

Hej
Liknar det som ancänds inom kreatursavel o hundar mm sk indexvärde, blup index mm
Bra jobbat redaktionen
/GB

#7
Gunnel Nordström
2018-04-01 09:24

Den var bra, fortsätt skoja.

#8
Peter janson
2018-04-01 09:35

Tyvärr med dagens miljömuppar i regeringen är det inte långt från sanningen men det är inte långt kvar nu september så det hjälper inte att det är 1april

#9
ralph@emtemark.se
2018-04-01 09:40

Det var vaket att ta Amazon som riktmärke då Eneroth har en sådan. Kul artikel.

#10
Magnus Norin
2018-04-01 09:47

Riktigt roligt och fyndigt påhittat ! guldstjärnor till er ! God fortsättning

#11
David Hellstrand
2018-04-01 10:08

Vi som gillar lastbilar kommer nog inte att uppskatta detta.....vi får väl ta med oss matsäck och termos eller egen korvkiosk.

#12
Owe Kihlstedt
2018-04-01 10:47

Jag visste redan på åttiotalet att det var rätt att satsa på Renault 4L

#13
Mattias Johansson
2018-04-01 10:53

Själv tycker jag det är orättvist att ägare till VW Typ 1 skall kunna påverka sina kostnader för bilträffar genom att använda vindrutespolningen med tanke på att reservhjulets lufttryck skall vägas in.

#14
Thomas Larsson
2018-04-01 11:10

Kul Aprilskämt!!!! Mycket kan staten göra, men igen grabbar - nu fick ni allt till ett aprilskämt.......................

#15
Leif Bredford
2018-04-01 11:21

Har också hört att man kan få rostavdrag för att ett lättat fordon ger lägre marktryck. Gamla Oplar borde kunna sväva in gratis för att inte tala om Simca 1307/1508.

#16
Arne Nilsson
2018-04-01 12:10

Det verkar som att ni missat att Miljöpartiet förbereder ett förslag om skattelättnader för luftkylda bilar. Det grundar sig på att Corvair, Porsche och gamla Volkswagen med flera genom att kyla luften motverkar den globala uppvärmningen.
I ett uttalande framhåller Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin vikten av att alla insatser för miljön är väsentliga och att detta blir ett bra slag för miljön. Visserligen ett slag i luften men hon ser ingen nackdel i det, eftersom det kyler luften. Att det bara gäller Sverige är tills vidare en fördel eftersom vi därmed visar att Sverige går före i utvecklingen av ökad luftkylning.
På sikt kan även bilar med luftkonditionering komma att premieras genom skattelättnader.

#17
Motala
2018-04-01 12:56

UNO JUBLAR!!! DENNA SOMMAR BLIFVA VI RIKA, FRUGAN OCH JAG!!!

#18
Pia Jantunen
2018-04-01 13:17

April apri l helt ogenomförbart pg motorbyten mm

#19
Ola Söderpalm
2018-04-01 13:38

Skulle mycket väl kunna vara ett förslag från MP. Har ofta undrat om de ägnar sig åt aprilskämt hela året?

#20
Anders Jonsson
2018-04-01 13:58

Ola du har rätt och något som inte är ett aprilskämt är att det kan bli förbjudet att köra cruising utan tillstånd :-(
https://mhrf.se/motesforbud_pa_vag
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/ts-foreskrifter-i-nummerordn...

Heja Sverige.

#21
Mats Holmberg
2018-04-01 18:32

Lysande initiativ Carl! Som relativt nybliven skåning med en hyfsad samling mer eller mindre veteraner vågar jag knappt tänka på Wenngarn & co! En äkta 2-liters Bertonecoupe, 735ia V8 (!), R1200R och en i sammanhanget näpen Vespa 200 L gör ju att allt borde hävas i sundet enligt normen. Och flyga kan ju glömma direkt enligt Löwin i dagens DN...

#22
Hasse
2018-04-02 09:58

Enligt mina kontakter i regeringskansliet finns det inga som helst planer på att införa såna här regler för bilträffar - vare sig i år eller på lite längre sikt. Klassiker borde slå vakt om sin vederhäftighet och inte sprida missvisande eller direkt felaktiga uppgifter.

#23
Stefan Gustavsson
2018-04-02 12:38

Fattar ni inte aprilskämt?

#24
Kent
2018-04-02 14:01

Hasse:
När kontrollerade du det? och när infördes denna artikel?

#25
Jesper
2018-04-27 09:59

Klockrent aprilskämt...fortsätt i den stilen.
En liten parantes bara: skrämmande att folk faktiskt tar det på allvar (eller har vi sån tur att de bittra svaren är skrivna med glimten i ögat) :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.