Bild
Nästa artikel

Nya Volvo- och Saabrekord på bilauktion!

vårauktionen

260 000 kronor för en Saab Sport och 500 000 för en PV! Volvo och Saab har verkligen tagit stora värdekliv på sistone. Men det måste vara riktigt fina exemplar.

En PV Sport för en halv miljon, en Amazon automat för 300 000 kronor, en 123 GT för ytterligare 50 000 och 255 000 kronor för en 240 Turbo. Trenden som prisraket håller i sig för klassiska Volvo. Men det handlar om riktigt fina exemplar.

– Det finns ett starkt intresse för lågmilare och extremt välrenoverade exemplar, säger Michael Luft på Bilweb Auctions. Det finns en klick samlare som är beredda att betala 150 000 – 200 000 kronor extra för ett toppexemplar.

Även Saab drog till sig mycket intresse. En 96 Sport replika -64 gick för 260 000 kronor och en Saab 96 V4 1980 i jubileumsutförande klubbades för 250 500 kronor. Den hade bara gått drygt 400 mil. En fin 900 Turbo Cabriolet med endast 7 000 sommarmil bakom sig gick för 195 000 kronor!

Två Rolls-Royce fanns att bjuda på, ingen av dem nådde reservationspris men den ovanliga Silver Shadow Convertible kom mycket nära och direkt efter auktionen kunde en överenskommelse nås mellan köpare och säljare. Samma sak med flera av Cadillac-bilarna efter samlaren Tage Jingnert, där var det inte heller någon större utmaning att nå avslut, berättar Michael Luft.

131 000 kronor för den Opel Commodore GS/E sedan som vi skrivit om tidigare öppnade nog upp ögonen på en och annan Opel-entusiast.

En extremt risig Mercedes 230 SL Pagoda överträffade alla förväntningar och gick för 217 000 kronor, dubbelt så mycket som bedömt värde.
 
Av de ca 150 utropen kom ungefär 80 procent upp i sitt reservationspris, efter auktionen har Bilweb Auctions i flera fall jämkat samman högste budgivare och säljare så att fler affärer har kunnat göras.

– Folk har redan börjat komma till vår lokal i Göteborg för att hämta ut sina köp och det är kul att se så många glada miner, säger Michael Luft. Det har varit ett hårt jobb hela vägen fram till auktionsavslut och detta ger ny energi!

Några dagar före auktionsavslut dök en diskussion upp på nätet om chassinumret på den Amazon 123 GT som vi skrivit om tidigare. Var det en svetsskarv runt det instansade numret? 

– Nej, det var överlackerade limrester! Vi har haft en bra diskussion både med säljare och köpare och de var båda nöjda med affären, säger Michael Luft.

Nu laddar Bilweb Auctions om, inlämning pågår till den stora sommarauktionen där den digitala klubban faller den 30 juni. Det är redan klart att ett privat bilmuseum – Jennaholms Bilmuseum – ska säljas samt ett antal andra fordon.

– Nu börjar vi hitta formen, säger Michael Luft om Bilweb Auctions som startade i höstas. Vi är nöjda med väldigt mycket men visst finns det lite att slipa på till nästa auktion. Vi ska vässa beskrivningarna ytterligare och ta ännu bättre bilder.

 

Kommentarer

#1
Tore Thallaug
2018-05-08 09:28

Det är naturligtvis kul att det görs bra affärer och att även vi i Sverige får igång auktionsförfarandet. Samtidigt öppnar haussen upp för både det ena och andra med mätarfiffel, tveksamma historier och diffusa bakgrunder. Tyvärr har vi ju också sett en ökande handel där personer och/eller dödsbon i god tro sålt bilar till "samlare", som visar sig var förmedlare och exportörer. Nu lever vi (som tur är) i en öppen ekonomi, där marknaden blir den där säljare och köpare möts. Fast det finns en risk att fina bilar blir en handelsvara och försvinner från vägarna, vilket ju på många sätt är tråkigt och åderlåter vår fina svenska motorhistoria.

#2
Mark Willhans
2018-05-08 11:06

Tore Thallaug har absolut en poäng i sin kommentar, men jag skulle vilja lägga till en egen vinkel: De extremfina européer som säljs för en kvarts miljon eller mera är inte de som syns mest i trafiken. Det är även svårt att "fiffla till" en bil så att den går in i denna prisklass, eftersom allt måste vara perfekt eller iallafall mycket nära. Proveniensen däremot... en bils historia kommer att vinklas och överdrivas vid varje ägarbyte, så är det ju. Alla vill att just deras bil ska vara extra speciell.

De som proffsrenoverar amerikanska femtiotalsbilar räknar med att omkromning kostar uppåt -och ibland över hundra t.Kr., inredningen likså, liksom lackeringen. Motor, kraftöverföring och det elektriska tillkommer. Med tre delmoment 'a 100.000 Sek måste en sådan renoverad vagn inbringa stora belopp för att nyckelpersonen som sätter samman bilen ska få lön.
På en europeisk bil är momenten exakt desamma även om ytorna är något mindre. Så att superfina bilar säljs för en kvarts miljon eller mera ser jag som ett sundhetstecken.
Detta var bara mina personliga noteringar.

#3
Uno Lööv
2018-05-11 11:47

Såssetänk. Ju vanligare märke, desto bättre betalt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.