Bild
Nästa artikel

Öka tempot!?

Gamla bilar i ny trafik

I Klassiker 5/2019 hävdar chefredaktören i sin ledarspalt att de flesta klassiska bilar kan hänga med i trafikrytmen på landsväg och att man bör utnyttja den möjligheten. Han menar att resan i klassikern då blir mer avstressad och njutbar istället för om man hela tiden känner att man ligger i vägen. Håller du med?

Fram till högertrafikomläggningen 1967 rådde fri fart i Sverige utanför tätort. En Volvo 144S hade det året en toppfart på 162 km/h, en Mercedes 230S klarade 176 km/h och en Buick Electra noteras för 185 km/h i Jan Ulléns Bilfakta. Även svagaste versionerna av Hundkojan och Folkabubblan var snabbare än dagens begränsning 110 km/h på motorväg.

Samma bilar framförs idag ofta inte fortare än 70-80 km/h. På motorväg ligger de gärna bland husvagnar och långtradare i högerfilen, på 2+1-sträckorna leds inte sällan kön sommartid av en försiktigt framförd klassiker.

Bakom ratten sitter en stressad entusiast med en stor suv i backspegeln och i suven sitter en oförstående medborgare som undrar varför sån’t där gammalt skit ens är tillåtet att framföra på allmän väg.

Anledningen till det låga tempot är ofta en missuppfattning att den gamla bilen inte klarar mer än promenadtakt. Att motorn ska överansträngas, att bromsarna inte pallar, att väghållningen inte tillåter mer. Om inget gjorts åt bilen sedan den var ny stämmer det säkert men då är den fruktansvärd att köra även i lägre farter. Det vibrerar, skramlar och ylar. Tyvärr verkar många tro att det är precis så gamla bilar ska vara att köra.

Men om bromsar, däck, hjulupphängningar och mekanik är i gott skick ska även en 50-60 år gammal klassiker klara att hålla åtminstone 90 km/h på landsväg. De allra flesta ska även gå att köra i motorvägsfart.

Jag uppmanar givetvis inte till fortkörning och visst känns det bra att vara lite mer försiktig i en bil som inte har de moderna säkerhetssystem som vi är bortskämda med idag.

Men det finns för det mesta ingen anledning till att inte följa trafikrytmen med en gammal bil. Den klarar mer än många tror!

Klassiker 5/2019 finns i butik från den 14 maj.
 

Kommentarer

#1
Kåge Karlevall
2019-05-13 09:04

Håller med till 100%. Mest irriterande att ligga i kö för att sedan komma ikapp någon som cruisar i 65-70 på 90väg. Gärna så nära mittlinjen som möjligt för den rätta vänstertrafikskänslan. Åkte från Strängnäs till Enköping förra sommaren och det var extremköer och det rullade i 30-40km/tim. Efter en lång stund kom vi äntligen in i Enköping och ner på motorvägen och kunde då äntligen köra om 2 brandbilar från tidigt 50-tal. Man kan faktiskt köra åt sidan och släppa förbi övrig trafik om man kör ett fordon som har svårt att hålla trafikrytmen. Vi gör knappast veteranfordonshobbyn en tjänst genom att irritera övriga trafikanter.

#2
John
2019-05-13 09:54

Det fina med att köra en gammal bil är ju att kan kan köra den så gott som konstant på full attack utan att behöva riskera problem med lagens långa arm!

Men skämt åsido; jag tror det är ett stort problem med att många klassiker är i onödigt dåligt skick på grund av okunskap. Jag körde i många år med rejält fel hjulinställning och gamla trötta bussningar. Sällan har begreppet dag och natt varit så passande!
Särskilt dyrt var det inte heller...

Men innan dess var jag lycklig i min tro om att just min pärla inte var mycket bättre ens när den var nu. Nu VET jag hur bra den kan vara (och är)

#3
Magnus Lindholm
2019-05-13 10:02

Jag kör ALlTID fullgas med mina Citroën 2cv från 1957 resp. 1963 och då hänger jag med hyfsat i trafikrytmen så länge det inte är för mycket motlut (12 och 18 hästkrafter). De går bättre och bättre ju varmare de blir.

#4
S. Martin
2019-05-13 11:41

Amen!
Håller med till fullo. Kör själv gammal bil och håller hastigheten

#5
Y.
2019-05-13 12:53

Det här problemet rör nog mest bilar från 60-talet och äldre, som oftast är betydligt lägre växlade än dagens bilar.
Detta påverkar naturligtvis även gammelbilarnas ljudnivå - idag upplever nog många att körning på 3500 v/min är
som om motorn övervarvas...

#6
Alf Wesik
2019-05-13 16:29

Jag kör en suv till vardags och blir inte det minsta oförstående när jag kommer ifatt en veteranbil, en klassiker eller en youngtimer. Tvärtom brukar jag sakta ner en smula bara för att sträcka lite på tillfället att få se en klassiker.
Vid andra tillfället kör jag min veteranbil, en PV 53:a, och njuter dels av att köra omkring i sakta mak, utan ett bekymmer i världen, dels att få visa upp min tjusiga skönhet.
Nejnej, helt fel att uppmana till en anpassning till dagens trafikrytm på plats snett bakom huvsvalan. Däremot vill jag komma fram snabbt och effektivt i min nybil. Istället för att uppmana till att trampa hårdare på gasen, borde chefredaktören mana till en mer avslappnad inställning. Ja, åtminstonde vid de allt för få tillfällen vi har möjlighet att välja gammelbilen.

#7
Kalle
2019-05-13 23:29

Speciellt bland raggarfolk verkar missuppfattningen även vara att halvljuset inte funkar på dagen. Hur fasen gör ni då när det är mörkt? På med ljuset alltid.

#8
Hasse
2019-05-14 06:06

Jag kör helst i min egen takt längs de slingrande, glestrafikerade gamla landsvägarna som ofta finns kvar på sidan om de större trafiklederna. Ofta kan det kännas som att man har vägen helt för sig själv, men ibland inträffar det väl att man plötsligt ser någon lokal rallyfantom i backspegeln (såna där som brukar köra 30+skylthastigheten). Då är det bara att styra lite åt sidan och låta dem passera.

#9
John
2019-05-14 06:24

Fast är det egentligen så sällan vi kan köra de gamla pärlorna?

Det enda jag kategoriskt undviker är när vägarna är nerdränkta i salt, av korrosionstekniska skäl.

Vad är det egentligen, utöver möjligen viljan som hindrar oss att köra gamlingarna sommarhalvåret?

Om världen kunde bli bilburen av T-fordar, folkvagnar och lillcittror, vad är det då som stoppar folk från att köra sina gammelbilar mer än ett tjog mil om året?

#10
Lars Linder
2019-05-14 12:08

Låt folk köra som dom vill, men tänk på att underlätta för de som har mer bråttom( även om det går fortare än man får).

#11
Johan Nilsson
2019-05-14 12:46

Att hålla 80km/h till 90 km/h går alldeles utmärkt på vägar där omkörningsmöjligheter finns. Då ser man ofta leenden och tummen upp i de omkörande bilarna. En riktig stoppkloss blir man först på enfiliga vägar med vajerräcke, de verkar ju ha en väldigt hög inofficiell hastighetsbegränsning, i alla fall av vissa förare med nya motorstarka bilar. Det har faktiskt hänt att man fått långfingret när de väl kan köra om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.