Bild
Nästa artikel

Soldränkt skåpbil

P-märkt Spanien

På en bakgård i Bolnuevo i södra Spanien står en märklig Mercedesbuss, som egentligen är en DKW.

I Spanien har man inte bara byggt Seat, som från början var Fiatbilar på licens som så småningom började leva sitt eget liv.  Imosa i Vitoria byggde från 1954 DKW:s bilar på licens, däribland Schellastern, F89L.  Där såg den lite annorlunda ut, men var i princip samma bil. När F89L lades ner iTyskland 1962, kom man hos Imosa istället med en ny Schnellaster, F1000L.  Den var egentligen bara modern till det yttre, i grunden hade den samma enkla ram och tvåtaktsmotor.  

Efter Volkswagen tog över Auto Union kom  tvåtaktaren att bytas ut mot en modernare Mercedesdiesel, dessa byggdes hos Enasa på licens i Barcelona, och  något senare kom Mercedes in i bilden och tog kontroll över Imosa, som då döpes om till Mevosa. 

Från 1975 byggdes F1000L som Mercedes Benz N1000 och i den sattes den  beprövade OM615 dieseln som redan fanns i 200D.  Lite senare uppgraderades modellen N1300,  men redan 1981 ersattes den nu lastgamla lastbilen med en helt ny modern konstruktion, Mercedes-Benz 100 som även det var en helt egen spansk modell.  
 

Kommentarer

#1
Rainer Nyberg
2018-02-11 20:05

DKW F-1000-D (som den hette med Mercedes diesel), blev 1975 Mercedes-Benz N1000 och sen N1300. Den nya konstruktionen kom först 1987 och inte 1981. Det som förvillar är att N1300 bytte namn 1981 till just Mercedes-Benz MB100 och MB130 med fortsatt samma Fissore ritade kaross men med en smärre facelift. Sen 1987 kom en modernare kantig kaross, men fortfarande framhjulsdriven och en enkel två-rörs ram. Efter att ha blivit ersatt av Vito 1996 så levde den vidare i Sydostasien och Kina in i 2000-talet. För övrigt byggdes F-1000 även i Argentina 1969-79 som Rastrojero F71 Frontal, fast där med en Peugeot diesel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.