Bild
Nästa artikel

På en luftkudde 1960

Upplyft

På femtiotalet trodde man vi skulle sväva in i framtiden

Curtiss-Wright Aircar var en bjässe på sex och en halv meters längd och mätte två och halv meter på bredden. I mitten av femtiotalet började man skissa upp Aircar, och till skillnad från konventionella svävare så användes luftflödet till att både styra och bromsa med.  Två Lycomingmotorer på 180 hästar vardera genererade luftflödet, och en hel del oväsen. 

I första hand var det tänkt att sälja in skapelsen till armén, men efter dom fick två stycken att utvärdera blev det inget med det. En mer civiliserad Aircar kom att fortsätta expermienteras med av Curtiss-Wright själva under 1960. Manöverheten får anses vara god, toppfarten var drygt 60km/h vilket låter nog så spännande för ett fordon som detta. Den klarade galant att ta sig fram på vatten, snö och is, ja överallt där ytan var nästan helt platt, annars inte. 

Hos Curtiss-Wright skissade man även på en lite smidigare mer tilltalande variant av Airrcar, den kallades Bee men kom aldrig av ritbordet. 

Kommentarer

#1
Per Berner
2017-11-13 14:01

Ujujuj. Spännande ute i trafiken, med tanke på att man med en svävare får börja svänga en bra stund innan det är dags att börja svänga... Och hur är det med bromsförmågan? Och ljudnivån? Backtagningsförmåga? Tänkte'nte på de'...

#2
Björn Linders
2017-11-21 17:47

Det hade blivit problem, inte minst vid alla fartgupp, som är så vanliga nuförtiden.

#3
Leif Hurtig
2017-11-24 14:35

1955 var det ett franskt företag som visade en praktisk lösning på riktningsproblemen för svävare genom att använda hjul i kontakt med underlaget och använda gas som fjädringselement. Med hjälp av hydraulik hölls avståndet mellan väg och svävare konstant och företaget kallade fordonsmodellen DS.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.