Bild
Nästa artikel

Oceaner av tid och massor att göra!

Plan 53 del 37

Delat arbete – dubbel arbetsglädje. Plan 53 rustas för den långa resan ner till Jönköping i påsk. Julle och Kåre känner fortfarande ingen större stress. Det är ju så kul att jobba ihop!


Jag måste ändå säga jag trivs deluxe just nu med hetsen inför Bilsport Performance Custom and Motor Show i påsk – även om mycket fortfarande är ogjort. Just detta med att göra saker tillsammans är speciellt och man triggar varandra att jobba på. Men framför allt så har jag och Kåre sjukt kul.
 
Mycket handlar om småfix och underhåll. Bara en sådan sak som lite bättring av skrubbad färg på kylaren. Färgskrapet ser jättetaffligt ut i ett annars tämligen snyggt och städat motorutrymme och det absolut första man ser när huven öppnas.
 
Det tar kanske fem minuter att lägga lite maskering och ytterligare knappt en minut att spraybomba på lite mattsvart. Inga större mektimmar eller problemlösningar alltså, men man ska ju ta sig för det också.
 
Mycket är avprickat på att-göra-listan men en hel del återstår. Brötande avgassystem, check! Ljuddämpning huv, check! Lack fuldörr? Mjae på gång. Poplåda, säkerhetsbälten? Inte riktigt än och ska vi hårddra det hela så är brödbacken som för tillfället tjänar som förarstol rätt obekväm.
 
Som vanligt går Kåre och jag mycket på impuls och vi jobbar som alltid på i villfarelsen att vi har oceaner av tid. Kan väl säga att miljontals kubik rinner och försvinner ur den oceanen i ett rasande tempo och logistiken just nu med Farfar, -53:an och andra kundbilar som ska in och ut i verkstan är rätt absurd.
 
Det är en orgie i ett ostrukturerat kaos och på det har vi en rekordvinter med både rejäl kyla och närmare metern snö. Ta bara härom kvällen. Jag höll på närmare en timme för att skotta fram en kundbil och då hade den ändå bara stått på platsen en dryg vecka.
 
Det var drygt två timmars jobb att göra på den, sedan skulle -53:an in. Kåre dyker upp och vi kör fram bilarna och börjar göra plats inne i verkstan där Farfar står mitt på golvet. En annan vän kommer förbi med bil och släpvagn och korkar då liksom igen hela gården framför min verkstad.
 
Fem minuter senare ser vi genom fönstret hur stora hjullastaren som sköter vår snöröjning blinkar med alla lampor. Alla fordon som står i vägen måste nu flyttas bort annars så är det decimetrar med snö kvar att rulla runt allt skrot i. Det är stolpe in precis hela tiden.
 
Kåre hyvlade lite spackel på fuldörren, nu stundar maskering och lack. Kul saker att göra men tidskrävande då torktider inte kan forceras och när väl kladdet är sprutat är det bara släcka och gå hem.
 
Men på något sätt kommer vi ändå framåt och mycket blir riktigt bra. Ta bara en sådan sak som mätarklustret med sin tidigare blindskrift. Texten är lasergraverad direkt i glaset – alltså hi-tech något alldeles extra. Lovar och svär att texten nu är permanent och så snyggt det blev.
 
Ringde ner grannen Hasse Gustavsson på en kopp kaffe med en halvdold agenda. Planen var att montera den nu ljudisolerade huven och få de två elaka fjädrarna på plats som håller huven i öppet läge.
 
Som jag berättat tidigare gjorde jag ju en ensam-match av dessa två elakingar till Kåres stora förvåning tidigare – men det gör jag inte om. "Hasse hantlangare" hjälpte mig med caset samtidigt som Kåre ovetandes befann sig hemma. Skulle nu bara gärna vilja veta vilken teknik som användes hos GM när dessa sattes på plats i produktionen.
 
16 dagar kvar till Elmia
 
Text & bild Lars "Julle" Olofsson och Kåre Torfjäll

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.